کد خبر: 38475 A

روش‌های خلاقانه کتابفروشی‌ها برای جذب مشتری/ از ماشین کتابفروشی رازآمیز تا آموزش یوگا و صابون‌سازی

روش‌های خلاقانه کتابفروشی‌ها برای جذب مشتری/ از ماشین کتابفروشی رازآمیز تا آموزش یوگا و صابون‌سازی

در حالی که اجاره‌های بالا در سنگاپور تعطیلی بسیاری از کتاب فروشی‌ها را در پی داشته، اما کتابفروشان سنگاپوری تلاش می‌کنند تا به روش‌های مبدعانه و جدید به حیات خود ادامه دهند.

ایران آرت: در سال‌های اخیر کتابفروشی‌های سنگاپوری به سبب اجاره بهای بالا با چالش بزرگی روبه رو بوده‌اند. صاحبان برخی از این کتابفروشی‌ها مجبور به محدود کردن قفسه‌های کتابفروشی خود شده و برخی نیز به تعطیلی کامل کشانده شده‌اند. خلاقیت اما همیشه راه نجاتی برای همه امور از جمله کتاب‌فروشی‌های رو به نابودی و زوال است. کتاب‌فروشی‌های سنگاپوری برای گریز از این معضل و باز کردن پای مشتری به فروشگا‌‌‌ه‌شان از روش‌های خلاقانه و جدیدی سود جسته‌ و تا حدودی موفق نیز بوده‌اند.

به گزارش ایبنا، چانک لینگینگ، مدیر انتشارات قدیمی Asiapac Books در سنگاپور درباره رقابت شدید کتابفروشی‌ها با فروش آنلاین کتاب گفت: «اگر خرده‌فروشی‌های آنلاین مانند آمازون به قبضه کردن بازار ادامه دهند در سنگاپور شاهد کم‌شدن روزافزون کتابفروشی‌ها و به طور کلی پایان شغلی به نام کتابفروشی خواهیم بود.»

با این‌همه مدیر کتابفروشی مستقل بوکس اکچوالی در سنگاپور می‌گوید که فروش آنلاین تنها بین 5 تا 7 درصد فروش‌شان را شامل می‌شود و مردم هنوز ترجیح می‌دهند در کتابفروشی او قدم بزنند و کتاب مورد نظرشان را از لابلای قفسه‌های کتاب انتخاب کنند.

او می‌گوید خوانندگان اینجا هستند تا با روایت شایع کمبود خوانندگان کتاب مقابله ‌کنند؛ اما سوال مهم این است که چطور می‌توان آن‌ها را قانع کرد که از شما کتاب بخرند؟

او معتقد است دارا بودن امکان انتخاب‌های به روز و گسترده، کلید اصلی برای جذب مشتری است: «به عنوان یک کتاب‌دوست اگر بدانم یک کتابفروشی کتاب‌های جدید و امکانات متنوعی برای عرضه ندارد، رفتن به آن کتابفروشی را متوقف می‌کنم. البته می‌شود همیشه به پرفروش‌ها دسترسی داشت اما نباید تمرکز اصلی شما را روی پرفروش‌ها باشد.»

مدیر کتابفروشی ژاپنی کینوکنیا که برای مجموعه گسترده کتاب‌های ژاپنی‌اش در سنگاپور شهرت دارد نیز اظهار کرد که تجارت کتاب یک تجارت اندکی با احتیاط خوش‌بینانه است و شاهد این ادعا این است که آن‌ها قصد دارند تا سال 2020 شعب جدید از کتابفروشی خود را در شهرهای  ابوظبی، تگزاس و اورگان افتتاح کنند.

 او می‌گوید «موفقیت به توانایی برند برای درک و ارتباط با نیاز مشتریان و مردمی که به هزاران دلیل به کتاب نیاز دارند وابسته است. برای من اداره کردن یک کتابفروشی همیشه به معنای رسیدن و  به طور مدارم رسیدن است.»

کتابفروشی کینوکنیا به فضای کتابفروشی تاکید می‌کند و نیز پیشنهاد رنج وسیعی از کتاب‌ها، خدمات بی‌نقص برای مشتری و مهم‌تر از هر چیز فروشندگان مناسب را برای جذب مشتری ضروری می‌داند.

این دو کتابفروشی برنامه‌های متعددی را با جامعه ادبی سنگاپور در نظر گرفته به این ترتیب که گهگداری در کتابفروشی خود میزبان جلسات کتابخوانی، اجراها و رویدادهای فرهنگی مختلف همراه با پذیرایی می‌شوند.

کتابفروشی بوکس‌اکچوالی از ایده‌های دیگری نظیر ماشین کتابفروشی رازآمیز و یا شگفت‌انگیز در بیرون از کتابفروشی خود نیز برای جذب مشتری استفاده می‌کند. به این ترتیب که کتاب‌هایی که از این دستگاه بیرون می‌آیند به دلیل بسته‌بندی ویژه به یک چیز هیجان‌انگیزی تبدیل می‌شوند و مشتری نمی‌داند که چه کتابی را تحویل خواهد گرفت.

کتابفروشی عجیب‌و غریب ماه در سنگاپور که به داشتن فضای چندگانه‌اش شهرت دارد حتی از این هم فراتر رفته و در کتابفروشی خود کلاس‌های نظیر آموزش یوگا، سمینارهای صابون‌سازی و رویدادهای مشابه برگزار می‌کند.

او می‌گوید همه چیز بسته به این است که بدانیم برای هر کتابفروشی چه روشی مناسب‌تر است و بیشتر به کار می‌آید و مهم‌تر این‌که مشتریان با ورود به یک کتابفروشی چه چیزی عایدشان می‌شود. مردم برای رویدادهای مختلف و یا خرید نوشت‌افزار به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه می‌کنند. بنابراین کتابفروشی‌ها باید برای جذب مشتری خلاقیت مداوم به خرج دهند؛ اما به محض اینکه مشتری وارد کتابفروشی می‌شود اینجا دیگر کتاب‌ها هستند که خودی نشان می‌دهند؛ اگر چه کالاهای به روز، برنامه‌های جذاب و کارمندان باسواد و خوش‌اخلاق نقش قابل توجهی در افزایش  فروش خواهند داشت

 

کتابفروشی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین