کد خبر: 38329 A

تکلیف خانه احمد شاملو مشخص شد

تکلیف خانه احمد شاملو مشخص شد

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، از توقف فرآیند تخریب و نوسازی بنای معروف به خانه شاملو در خیابان استاد نجات اللهی خبر داد.

ایران آرت: حجت نظری درباره وضعیت بنای واقع در خبابان نجات اللهی که به عنوان خانه شاملو شناخته می شود، گفت: این خانه به دلیل سبک معماری خاص خود که مربوط به اوایل دوران پهلوی دوم است و همچنین اقامت حدودا دو ساله احمد شاملو، شاعر معاصر کشورمان در طبقه دوم آن مورد توجه است و اخیرا هم که بحث تخریب و نوسازی آن مطرح شده، حساسیت ها در مورد آن تشدید شده است.

وی در گفتگو با مهر با اشاره به پیگیری هایش در مورد وضعیت این خانه گفت: دربرخی خبرها گفته شده بود که مجوز گودبرداری این خانه صادر شده که لازم است بگویم در پیگیری که از شهردار منطقه شش انجام دادم، هیچ مجوزی برای گودبرداری در این محل صادر نشده است.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر مالک این بنا شرکت توسعه منایع آب و نیروی ایران است و همین شرکت در در تاریخ شانزدهم تیرماه درخواست خود برای تخریب و نوسازی را به شهرداری منطقه ۶ داده است. شهرداری نیز در تاریخ ۲۹ تیرماه دستور نقشه را صادر کرده است.

نظری با اشاره به تماس با شهردار منطقه شش در مورد این خانه اظهارکرد: در تماس با شهردار منطقه ۶ تاکید کردم که باید جلوی تخریب و هرگونه تغییر در این بنا گرفته شود و خوشبختانه با دستور شهردار منطقه نیز امکان صدور پروانه تخریب و نوسازی برای این ملک وجود ندارد.

وی در مورد اینکه آیا این بنا ثبت میراثی شده یا خیر نیز گفت: این ملک ثبت میراثی نشده است، اما سازمان میراث فرهنگی در اواخر فروردین ماه با انجام بررسی های اولیه این بنا را به عنوان بنای اررشمند شناسایی و معرفی کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران درباره سرانجام این خانه گفت: بنا به گفته همسر مرحوم شاملو، وی تنها حدود دو سال در یکی از طبقات این خانه مستاجر بوده است و اینطور نیست که مالک خانه خاندان شاملو باشند، اما یکی از مشهورترین اشعار شاملو در این خانه سروده شده است. از طرفی دیگر این خانه با توجه به سبک معماری که دارد، جزو بناهای منحصر به فرد در محدوده خیابان نجات اللهی که به گذر صنایع دستی نیز بدل شده، محسوب می شود و به همین دلیل نیز ما با استفاده از توان و اختیاراتی که داریم تمام تلاش خود را خواهیم کرد که مانع از تخریب آن شویم.

3

نظری با تقدیر از حساسیت افکارعمومی درمورد حفاظت از خانه های ارزشمند شهر، اظهارکرد: در ماجرای خانه فروغ نیز افکار عمومی به کمک ما آمده و منجر به ثبت میراثی و جلوگیری ازتخریب این خانه شد، امیدوارم این بار نیز با کمک افکار عمومی بتوانیم این خانه را به ثبت رسانده و از آن حفاظت کنیم.

وی در مورد تملک این خانه نیز گفت: مکاتباتی را با شرکت توسعه منایع آب و نیروی ایران به عنوان مالک اصلی این بنا انجام خواهیم داد و امیدوارم که فرآیند تملک آن زودتر انجام شود.

 

احمد شاملو خانه احمد شاملو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین