کد خبر: 38231 A

ایده‌ای جالب برای رمان خواندن/ ۴۰ هزار رمان رایگان توزیع شد

ایده‌ای جالب برای رمان خواندن/ ۴۰ هزار رمان رایگان توزیع شد

چهل هزار رمان به طور رایگان در مسیرهای جاده‌ای در فرانسه در اختیار مسافران تابستانی قرار گرفته است.

ایران آرت: شهروندان فرانسوی در تابستان امسال نیز همانند سال گذشته می‌توانند در حین سفر و توقف در مسیرهای جاده‌ای، رمان دلخواهشان را از میان انبوه رمان‌های موجود در بین ایستگاه‌های جاده‌ای‌ انتخاب و مطالعه کنند.

موسسه ونسی اتوروت در فرانسه برای دومین سال پیاپی این پروژه را با شعار «خواندن، سفر است و سفر خواندن» و با هدف پیشگیری از خواب‌آلودگی مسافرین تابستانی در حین رانندگی و دعوت آن‌ها به طولانی کردن سفرهایشان با غوطه‌ور شدن در ادبیات به مرحله اجرا گذاشته است.

به گزارش ایبنا، این موسسه مکان‌های مناسبی برای مطالعه در بین جاده‌های فرانسه در 27 ایستگاه‌ منطقه‌ای که هر ایستگاه صدها رمان مختلف را در خود جای داده، آماده کرده است.

فرانسوا بریس هینگر، مدیر ارتباطات این موسسه می‌گوید: «این پروژه یک اقدام خلاقانه و زیبای تابستانی است که هزاران مسافر را در مکانی گرد هم و نیز امکان دسترسی آسان‌تر کتاب را میانشان فراهم می‌آورد. کتاب وسیله‌ای ضروری برای ارتباط با دیگران و گشایش روح است. مطالعه، کشف جهان از نگاه و منظری متفاوت است. گوش سپردن به صدایی است که از آن ما نیست. بنابراین در درک و توجه به دیگران به ما می‌آموزد. کتاب همچنین به مثابه شیئی مشترک است که از فردی به فردی دیگری منتقل می‌شود و از این جهت نیز ارتباط مابین افراد را نیز استوارتر می‌سازد»

اریک اورسنا، نویسنده شناخته‌شده و عضو جدید آکادمی فرانسه، مسئولیت اجرایی و نظارت بر این پروژه را بر عهده دارد و انتخاب رمان‌هایی از نویسندگان کلاسیک و معاصر فرانسوی و غیرفرانسوی برای قرار گرفتن در این ایستگاه‌های جاده‌ای بر عهده اوست. از میان رمان‌های منتخب او آثاری چون «در جنگل‌های سیبری» نوشته سیلون تسون، کتاب «خاطرات» نوشته باب دیلن، «به سوی فانوس دریایی» نوشته ویرجینا ولف و «کشیش امریکایی» نوشته فیلیپ راث به چشم می‌خورد.

او  هفته گذشته در یکی از این ایستگاه‌ها حاضر شد و با مسافران به بحث و گفتگو درباره احساس‌اش نسبت به مطالعه و فهرست انتخابی خود پرداخت و گفت «شعار «خواندن سفر است و سفر خواندن» که نقل قولی است از ویکتور هوگو می‌خواهد بگوید وقتی که ما می‌خوانیم، بزرگ‌تر می‌شویم و لزوما نباید در جایی ساکن باشیم. می‌توان در هر جا و هر مکانی به مطالعه پرداخت. خواندن به ما احساس سرزندگی بیشتری می‌دهد. به حسی از عاشق شدن می‌ماند. زمانی که کتابی را انتخاب می‌کنیم گویی از میان اعصار، قهرمانان و کشورهای مختلف عبور می‌کنیم و به همه جا سفر می‌کنیم. با مطالعه می‌توان به سفر و به مکان‌های ناشناخته رفت و با کمک قدرت تخیل زندگی‌های مختلف را در یک زندگی تجربه کرد.»

این موسسه هم‌چنین رمان‌هایی نیز مخصوص گروه سنی کودکان تدارک دیده و گاه نیز افرادی داوطلبانه در این ایستگاه‌ها برای کودکان کتاب‌های مورد نظرشان را می‌‌خوانند تا آن‌ها نیز بتوانند در حین سفر زمانی را در زیر سایه درختی بنشینند و لذت مطالعه و اهمیت ارتباط بین نسل‌ها را درک کنند و بعد همراه والدینشان راه جاده را دوباره در پیش بگیرند.

 

 

ادبیات فرهنگ رمان نویس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین