کد خبر: 38219 A

بانوی بزرگ ادبیات درگذشت

بانوی بزرگ ادبیات درگذشت

نویسنده مشهور آلمانی و صاحب لقب "بانوی بزرگ ادبیات آلمان" در ۷۸ سالگی درگذشت.

ایران آرت: روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه امسال بریگیته کرونائر، نویسنده برجسته آلمانی، در سن ۷۸ سالگی در هامبورگ درگذشت. او در مجامع ادبی و رسانه‌ها "بانوی بزرگ ادبیات آلمان" خوانده می‌شد و تقریبا همه جایزه‌های مهم ادبی کشورش را درو کرد.

مرگ بریگیته کرونائر که در مجامع ادبی و رسانه‌ها "بانوی بزرگ ادبیات آلمان" خوانده می‌شد، تنها چند هفته پس از انتشار آخرین رمان موفق او "زیبا، ژنده‌پوش، لرزان" تاثر زیادی را برانگیخت. برخی منتقدان این رمان سه بخشی را به "کمدی الهی" دانته تشبیه کرده‌اند.

کرونائر نویسنده‌ای بود که در نیمه دوم زندگی‌اش تقریبا همه جایزه‌های مهم ادبی کشورش را درو کرد. در سال ۲۰۰۵ جایزه گئورگ بوشنر و در سال ۲۰۰۹ دو جایزه "فونتانه" و "جین پاول" به او اعطا شدند. پیش‌تر جایزه جین پاول به نویسندگان و شاعران بزرگی مثل هاینر مولر، فریدریش دورنمات، اریش فرید، هاینریش بل و گونترگراس تعلق گرفته بود.

در سال ۲۰۱۷ نیز دو جایزه معتبر "نمایشگاه کتاب لایپزیگ" و "توماس مان" به بریگیته کرونائر اعطا شد. مدیریت جایزه توماس مان، که یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی آلمان است، درباره دلیل اعطای این جایزه به کرونائر نوشت: «بریگیته کرونائر با زبان هنرمندانه خود شجاعت را با ظرافت‌های روانشناسانه پیوند می‌زند. او میراث‌دار سنت بزرگ جین پاول است و این توانایی را دارد که با معجزه زبان برای واقعیتی پرتنوع و تجزیه شده معادلی ملودیک بیافریند.»

بسیاری از منتقدان ادبی آثار بریگیته کرونائر را به ویژه به خاطر زبان قدرتمند و دانش ژرفی که به باروری آن‌ها انجامیده است، ستوده و او را یکی از بلندپروازترین نویسندگان حوزه زبان آلمانی معرفی کرده‌‌اند.

همین ویژگی‌ها سبب شد که او در فاصله سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۷ بیش از ده جایزه ادبی آلمان را از آن خود کند که علاوه بر آنچه پیش‌تر برشمردیم، جوایز "ایدا دمل"، "هوبرت فیشته"، "ژوزف برایتباخ"، "ویلنسیا"، "ساموئل بوگومیل لینده" نیز در شمار آن‌ها بودند. او جوایز ادبی ایالت بایرن، شهر برمن و منطقه روهر آلمان را نیز دریافت کرد.

کودکی و نوجوانی

به گزارش دویچه وله، بریگیته کرونائر روز ۲۰ دسامبر سال ۱۹۴۰ در شهر اسن واقع در غرب آلمان به دنیا آمد و در نوجوانی نخستین داستان خود را نوشت، اما از آنجا که خط خوبی نداشت، زیر فشار پدر مجبور شد مدت‌ها تمرین خط کند.

کرونائر پس از تحصیل در رشته‌های زبان و ادبیات آلمانی و تعلیم و تربیت، به تدریس در دبیرستان‌ها پرداخت و با آرمین شرایبر، منتقد هنری، ازدواج کرد. نخستین رمان او با نام "خانم مولنبک" در سال ۱۹۸۰ هنگامی که ۴۰ ساله بود روانه بازار کتاب شد و شگفتی و ستایش بسیاری از منتقدان و ناشران آلمان را برانگیخت.

"پل شیطان" یکی دیگر از رمان های کرونائر است که در سال ۲۰۰۰ انتشار یافت و بر اعتبار ادبی او افزود. داستان این رمان در آروسا اتفاق می افتد، جایی که نویسنده تعطیلات خود را همواره در آنجا می‌گذراند.

از بانوی بزرگ ادبیات معاصر آلمان ده‌ها رمان و داستان بلند باقی مانده‌اند که ریتا مونستر (۱۹۸۳)، سواره تیرانداز (۱۹۸۶)، زن در بالش (۱۹۹۰)، دستمال جیبی (۱۹۹۴)، شوق موسیقی و کوهستان (۲۰۰۰)، قاتل سرخ رو (۲۰۰۷)، دو شکارچی سیاه (۲۰۰۹) و شیخ آخن (۲۰۱۶) تنها برخی از آن‌ها هستند.

کرونائر علاوه بر داستان‌نویسی تالیفات زیادی هم در زمینه پژوهش و نقد ادبی از خود بر جای گذاشته است. "ادبیات و بستر زیبای گل‌ها"، "پرنده در هوا و آشیانه، مجموعه مقالاتی درباره ادبیات و هنر"،  "تاریخ هنر سوء تفاهم‌ها" و "معنای دوگانه" از جمله معروف‌ترین آثار او در این زمینه هستند.

بخش ادبی هفته‌نامه "دی‌ تسایت" آلمان پس از درگذشت بریگیته کرونائر، او را یکی از نویسندگان کلاسیک قرن بیستم معرفی کرد و نوشت که جین پاول الگوی همیشگی او در آثار ادبی بزرگی بود که برجای گذاشت.

 

ادبیات نویسنده زن نویسنده نویسنده مشهور بریگیته کرونائر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین