کد خبر: 37960 A

جایزه ادبی 2019 پوندی آرتور سی کلارک برای "عطر رز"

جایزه ادبی 2019 پوندی آرتور سی کلارک برای "عطر رز"

تاد تامپسون با کتاب "عطر رُز" جایزه دو هزار و نوزده پوندی امسال آرتور سی کلارک را با خود به خانه برد.

ایران آرت: تاد تامپسون، نویسنده انگلیسی-آفریقایی برای داستان «عطر رز» برنده مهم‌ترین جایزه داستان علمی-تخیلی بریتانیا شد.

«عطر رز» داستانی درباره حمله آدم فضایی‌ها به آفریقا در آینده است. اتفاقات داستان در سال 2066 رخ می‌دهد و «عطر رز» یا «رزواتر» نام شهری است که پس از حمله آدم فضایی‌ها در نیجریه شکل می‌گیرد. در این شهر گنبدی قرار دارد که سالی یک بار به روی دیگران باز می‌شود و بیماران را شفا می‌دهد و جانی دوباره به مردگان می‌بخشد.

به گزارش ایبنا به نقل از گاردین، آندور ام. باتلر، رئیس هیئت داوران این دوره از جایزه آرتور سی. کلارک گفت: «حمله آدم‌های فضایی همیشه موضوعی سیاسی قلمداد شده است و تاد تامپسون به زیبایی ذات آدم‌های فضایی، ساختار جهانی قدرت، و تکنولوژی‌های رایج را مورد بررسی قرار می‌دهد و در این راه ترکیبی از بذله‌گویی هوشمندانه و نوآوری علمی-تخیلی را به خواننده ارائه می‌دهد.»

تامپسون، که در جنوب انگلیس روانشناس است، 124 رمان را کنار زد تا برنده جایزه کلارک شود. 124 بیشترین تعداد داستان در یک سال است که در تاریخ این مسابقه درخواست بررسی داده‌اند. البته در ماه می میلادی تام هانتر، مدیر جایزه آرتور سی کلارک از ناشران خواست تا داستان‌های علمی-تخیلی نویسندگان از فرهنگ‌های مختلف را منتشر کنند. آمار نشان می‌دهد فقط 7 درصد آثار علمی-تخیلی موجود در بازار توسط نویسندگان رنگین‌پوست نگاشته شده است.

هانتر می‌گوید: «جوایز مربوط به کتاب آینه دنیای نشر هستند و تصمیم‌گیرنده نیستند بنابراین شاید بد نباشد در کنار اهدای جوایز درباره اتفاقات تلخ دنیای نشر هشدار دهیم.»

«فرانکنشتاین در بغداد» نوشته احمد سعداوی، «نشانه سازی» نوشته سو بِرک، «تفنگ بازگشتی» نوشته یون ها لی، «کشور برقی» نوشته سایمون استالن‌هاج، و «پوست شل» نوشته عالیه وایتلی از نامزدهای نهایی جایزه آرتور سی. کلارک در سال 2019 بودند.

تامپسون شب گذشته در کتابفروشی فویلز در مرکز لندن یک جام و دو هزار و نوزده پوند جایزه نقدی دریافت کرد. قرار است جایزه نقدی هر ساله بر اساس سال میلادی به برنده اهدا شود.

این جایزه که توسط آرتور سی. کلارک، نویسنده برجسته آثار داستانی علمی تخیلی، در سال ۱۹۸۷ پایه‌گذاری شد پس از درگذشت او نیز هر سال به کار خود ادامه می‌دهد. جایزه‌ای که سبب می‌شود نویسنده برنده بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان دنیای ادبیات قرار گیرد و فروش کتاب برنده را  طول سال‌های پیشین به شکل چشم‌گیری افزایش داده است.

 

  آرتور سی کلارک که سال ۱۹۴۸ با درجه عالی در فیزیک و ریاضیات از دانشکده کینگز دانشگاه لندن فارغ‌التحصیل شد مشهورترین اثرش به نام «دیده‌بان» را سال ۱۹۶۴ منتشر کرد. 

این اثر در ۱۹۶۸ میلادی موضوع اقتباس فیلمی با عنوان «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» به کارگردانی استنلی کوبریک ‌قرار گرفت. این فیلم جایزه اسکار را برای کارگردان و نویسنده به ارمغان آورد. کلارک تا زمان درگذشتش به عنوان یکی از بهترین نویسندگان آثار علمی تخیلی شناخته می‌شد.

 

 «رویاهایی پیش از شروع زمان» نوشته آن چارناک و کولسِن وایتهِد با داستان «راه‌آهن زیرزمینی» برنده جایزه آرتور سی کلارک 2019 و 2018 شدند. «سرگذشت ندیمه» نوشته مارگارت آتوود برنده اولین دوره جایزه آرتور سی کلارک در سال 1987 شد.

 

جایزه ادبی رمان نویس داستان اثر ادبی تاد تامپسون عطر رز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین