کد خبر: 37910 A

انتقاد نویسنده "ملت عشق" از برخورد پلیس با کتاب‌هایش

انتقاد نویسنده "ملت عشق" از برخورد پلیس با کتاب‌هایش

الیف شافاک نویسنده کتاب "ملت عشق" از شرایط سخت نوشتن و چاپ کتاب در ترکیه امروز می‌گوید.

ایران آرت: الیف شافاک، نویسنده مشهور اهل ترکیه که در ایران او را با کتاب ملت عشق می‌شناسیم به‌تازگی مطلبی در گاردین نوشته و از برخورد پلیس ترکیه با کتاب‌هایش و همچنین برخوردها با نویسندگان، استادان دانشگاه و به‌ویژه زنان در ترکیه امروز انتقاد کرده است.

او مطلب خود را اینچنین آغاز می‌کند: در حدود 2‌ماه پیش روزی از خواب بیدار شدم و پس از روشن کردن لپ‌تاپم با پیام‌های اهانت‌آمیزی در شبکه‌های اجتماعی ترک‌زبان مواجه شدم که تمامشان توسط روبات‌ها تولیده شده بود. بسیاری از جملات این پیام‌ها را از میان جملات و مطالبی که در کتاب "چشم دوختن" (The Gaze) نوشته بودم بیرون کشیده بودند. این پیام‌ها را به افراد بسیاری  ارسال کرده بودند و در آنها خواسته بودند که نویسندگان رمان را به‌دلیل وقاحت و زشتی کلام به دادگاه فراخوانند و آنان را محاکمه کنند.

شافاک در ادامه می‌افزاید: در این پیام‌ها که توسط روبات‌ها ارسال شده بودند، کتاب جدیدم با نام" 10دقیقه و 38ثانیه در این دنیای عجیب" را نیز مورد حمله قرار داده بودند. این حملات را می‌توان ترور خشونت‌بار و دیجیتال نویسندگان ترک توصیف کرد. تمام نویسندگان ترکی که حتی به مقدار خیلی کم و نامحسوسی در آثارشان به موضوع‌هایی نظیر خشونت جنسی و تجاوز می‌پردازند، به‌شدت مورد این حمله‌ها قرار می‌گیرند. 

به گزارش همشهری، الیف شافاک در ادامه به حمله مأموران پلیس به دفاتر ناشران اشاره می‌کند: چندی بعد ناشرم در ترکیه با من تماس گرفت و گفت مأموران پلیس به دفتر من آمده‌اند تا تعدادی از کتاب‌ها را بررسی کنند. مأموران پلیس در اثنای بررسی خود نه‌تنها آثار من، بلکه آثار دویگو آسنا، نویسنده ترکی که در سال 2006درگذشته بود را نیز مورد بررسی قرار داده بودند. این کتاب‌ها همه پس از بررسی جهت بررسی بیشتر به دفتر دادستانی ارسال شده بود. 

شافاک در ادامه توضیح می‌دهد که از زمان وقوع کودتای نافرجام در ترکیه، 29انتشاراتی به دستور مقامات قضایی بسته و 135هزار کتاب از قفسه کتابخانه‌ها جمع‌آوری شدند؛ ازجمله آثاری از لویی آلتوسر و ناظم حکمت، بزرگ‌ترین شاعر ترکیه. یکی از دادستان‌ها در دادخوست خود حتی آلبر کامو و باروخ اسپینوزا را به عضویت در گروه‌های تروریستی محکوم کرده بود.

شافاک در بخش دیگری از این مطلب می‌‌نویسد: خیلی درباره طبیعت ضد‌لیبرال پوپولیسم اقتدار‌گرا تا به امروز گفته و نوشته شده است اما کمتر به جنبه‌های دیگر آن نظیر ضد‌روشنفکری و ضد ‌زن ‌بودن اشاره شده است. 

مخالفت حکومت ترکیه با الیف شافاک به رمان دوم این نویسنده برمی‌گردد که در آن به نسل‌کشی ارامنه اشاره شده بود.

او از سوی دادگاه‌های ترکیه به جرم اهانت به ملت ترکیه متهم شده بود.

 

نویسنده زن ملت عشق الیف شافاک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین