کد خبر: 37192 A

کتاب به سرنوشت موسیقی دچار می‌شود؟

کتاب به سرنوشت موسیقی دچار می‌شود؟

آمار رشد فروش کتاب‌های چاپی در بریتانیا متوقف شده است که برخی این مسئله را با گذار دنیای موسیقی از سی‌دی و دی‌وی‌دی به موسیقی آنلاین در یک دهه اخیر مقایسه می‌کنند.

ایران آرت: با وجود انتشار کتاب‌های بسیار پرفروش از جمله "شدن" میشل اوباما در سال گذشته میلادی، مردم بریتانیا ۲۱۳ میلیون دلار کمتر از سال ۲۰۱۷ برای خریدن کتاب هزینه کردند. این در حالی است که بازار کتاب‌های صوتی بسیار پررونق‌تر از سال‌های گذشته بود و گردش مالی در این حوزه با ۴۳ درصد افزایش به ۸۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ رسید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اتحادیه ناشران بریتانیا، گردش مالی بازار کتاب‌های چاپی در سال ۲۰۱۴ حدود سه میلیارد و ۴۷۵ میلیون دلار بود و یک سال بعد به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید. مردم بریتانیا در سال ۲۰۱۶ حدود سه میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار برای خریدن نسخه‌های چاپی کتاب‌ها هزینه کردند و این آمار در سال ۲۰۱۷ از مرز سه میلیارد و ۹۵۸ میلیون دلار گذشت. هر چند این روند افزایشی در سال ۲۰۱۸ متوقف شد با بیش از ۲۱۰ میلیون دلار کاهش به سه میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار رسید.

در بازار کتاب‌های صوتی، شرکت آمازون با عرضه موفق‌ترین آثار دست بالا را در بازار ۸۸ میلیون دلاری بریتانیا در اختیار دارد. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری شرکت اسپاتیفای در بازار موسیقی دیجیتال به شکل غیرمستقیم در رونق گرفتن بازار کتاب‌های صوتی هم تاثیرگذار بوده است. کارشناسان از ورود غول اسپاتیفای به دنیای پادکست استقبال کرده و معتقدند اقبال مردم به پادکست‌ها در نهایت به رونق بازار کتاب‌های دیجیتال می‌انجامد.

برخی کارشناسان افت فروش کتاب‌های چاپی را با گذار دنیای موسیقی از سی‌دی و دی‌وی‌دی به موسیقی آنلاین در یک دهه اخیر مقایسه می‌کنند. اگر دنیای کتاب‌های دیجیتال را ترکیبی از کتاب‌های صوتی، نسخه‌های الکترونیکی و اشتراک کیندل آمازون بدانیم، گردش مالی این بخش صنعت نشر در سال ۲۰۱۸ با ۴۰۶ درصد رشد به رقم ۸۰۵ میلیون دلار رسید که فاصله‌ای نجومی با گردش مالی کتاب‌های چاپی دارد.

از سوی دیگر، نام‌هایی چون نتفلیکس، یوتیوب و فیس‌بوک بیشترین وقت و هزینه کاربران فضای مجازی را به خود اختصاص می‌دهند و به این ترتیب هر سال از تعداد خوانندگان کتاب‌های الکترونیکی کم می‌شود. از سال ۲۰۱۴ تا امروز حدود ۲۰ درصد از آمار فروش کتاب‌های الکترونیکی کم شده و سال گذشته با کاهش دو درصدی نسبت به ۲۰۱۷ به ۳۱۸ میلیون دلار رسیده است.

مجموع درآمد صنعت نشر و کتاب بریتانیا در بازار داخلی و آن سوی مرزها با دو درصد افزایش به رکورد شش میلیارد پوند (۷.۶ میلیارد دلار) رسید. این آمار علاوه بر کتاب‌های چاپی، صوتی و دیجیتالی شامل ژورنال‌های چاپی و دیجیتالی و کتاب‌های دانشگاهی و مرجع هم می‌شود.

"شدن" میشل اوباما مانند بسیاری از کشورهای دیگر موفق‌ترین کتاب در بازار داخلی بریتانیا بود و در آستانه نتبدیل شدن به پرفروش‌ترین کتاب زندگینامه‌ای در تاریخ ادبیات معاصر است. "آتش و خشم" مایکل وولف و "میکده خروس" جان گریشام (بیست و پنجمین رمان حقوقی دادگاهی نویسنده آمریکایی) از دیگر کتاب‌های موفق سال ۲۰۱۸ بودند.

 

کتاب ادبیات موسیقی میشل اوباما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین