کد خبر: 36801 A

جایزه ۲۵ هزار پوندی برای رابرت رابرتسون/ شعری که رمان شد

جایزه ۲۵ هزار پوندی برای رابرت رابرتسون/ شعری که رمان شد

جایزه رمان تاریخی والتر اسکات در سال ۲۰۱۹ برگزار و رابین رابرتسون برای داستان "برداشت طولانی" برگزیده این جایزه شد.

ایران آرت: مراسم اهدای جوایز ۲۵ هزار پوندی "سر والتر اسکات" در سال ۲۰۱۹ برگزار شد و رابرت رابرتسون، شاعر اسکاتلندی با داستان تاریخیِ "برداشت طولانی" موفق شد رقبای خود را پشت سر بگذارد و جایزه را با خود به خانه ببرد و اولین شاعر و اولین اسکاتلندی باشد که برنده جایزه والتر اسکات می‌شود.

به گزارش ایبنا به نقل از بوک‌سلر، رابرتسون اهل اسکاتلند است اما در حال حاضر در لندن زندگی می‌کند. برگزیده جایزه والتر اسکات پس از دریافت جایزه‌اش گفت: "همیشه شعر نوشته‌ام و خیلی اتفاقی به نوشتن داستان رو آورده‌ام. "برداشت طولانی" هم چنین شد. به عنوان شعر آغاز شد و در ادامه داستانی شد. "

رابرتسون پیش از این و هنگام نامزدشدن کتابش در بوکر ۲۰۱۸ گفته بود کتابش شعری روایی است و رمان نیست: "دلم می‌خواست خودم را به چالش بکشم و اثری بنویسم که مورد توجه خوانندگان مختلفی قرار بگیرد؛ کتابی که دوگانگی شهرها، به خصوص شهرهای آمریکایی در دهه‌های پس از جنگ با موسیقی زیبای جاز و فیلم‌های بی‌نظیرش را نشان دهد. دلم می‌خواست درباره یک غریبه بنویسم، سربازی کانادایی که از جنگ آسیب دیده است و برای زندگی به سرزمین فرصت‌ها می‌رود و کشوری را مشاهده می‌کند که در جنگ برنده شده است اما در حال نابود کردن خود و مردمش است. "

"برداشت طولانی" اولین رمان نویسنده اسکاتلندی است، در ایالات متحده‌یِ پس از جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد، ترکیبی از نظم و نثر است، و به زعم داوران شبیه به نوشته‌های والتر اسکاتِ انگلیسی است. رابرتسون به عنوان شاعر برنده جوایز زیادی شده است اما برای روایت داستان یک سرباز باقیمانده از جنگ که دچار اختلالات ناشی از استرس است و نمی‌تواند به شهرش بازگردد تصمیم گرفت "برداشت طولانی" را بنویسد و در سال گذشته با این کتاب برنده جایزه گلداسمیت هم شده است.

جایزه والتر اسکات که در سال ۲۰۱۹ وارد دهمین سال فعالیتش شد شش کتاب را به عنوان فهرست اولیه معرفی کرد تا برای به دست آوردن جایزه ۲۵ هزار پوندی با هم به رقابت بپردازند. رئیس هیئت داوران هنگام اعلام نامزدهای گفته بود انتخاب برنده از میان آثار جذاب امسال کار دشواری است.

در میان نامزدهای اولیه نام نویسندگان شناخته‌شده‌ای چون اسی ادوگیان، مایکل اونداتیه، و آرونداتی روی به چشم می‌خورد اما فقط اونداتیه موفق شد به فهرست نهایی راه یابد. مایکل اونداتیه هم برای "جنگ نور" در میان نامزدهای بوکر ۲۰۱۸ قرار داشت و همچنین برای کتاب "بیمار انگلیسی" موفق شد برنده جایزه برگزیدگان بوکر در پنجاه سال اخیر شود اما در رقابت والتر اسکات ناکام ماند.

"راهی طولانی از خانه" نوشته پیتر کاری، "پس از مهمانی" نوشته کرسیدا کانلی، "باد غربی" نوشته سامانتا هاروی، "حالا آزاد خواهیم بود" نوشته آندرو میلر، "چراغ جنگ" نوشته مایکل اونداتیه از آثار حاضر در فهرست نهایی بودند.

آلیستر موفات، رئیس هیئت داوران جایزه والتر اسکات در سال جاری گفت: "در طول ده سال برگزاری این جایزه توجه مردم را به آثار متنوع تاریخی و همچنین دوره‌های تاریخی مختلف جلب کردیم. امسال نیز همینطور است و تنوع زیادی در آثار حاضر در فهرست نهایی وجود داشت که انتخاب را همانند سال‌های گذشته دشوار می‌کرد. باعث افتخار ماست که در این سفر با شخصیت‌های داستانی همراه شده‌ایم و آن‌ها را خوانندگانمان معرفی می‌کنیم. "

هیئت داوران جایزه والتر اسکات در سال ۲۰۱۹ شامل آلیستر موفات، الیزابت بوکلوچ، الیزابت لایرد، کاترین گرانت، جیمز هالووی، جیمز ناتی، و کرستی وارک است.

ارزش مالی این جایزه بسیار زیاد است و در میان پنج جایزه گران بریتانیا قرار دارد. برنده ۲۵ هزار پوند و هر کدام از نامزدهای حاضر در فهرست نهایی هزار پوند به عنوان جایزه دریافت می‌کنند. سال گذشته "چوبه دار" نوشته بنجامین مایرز به عنوان برنده جایزه والتر اسکات انتخاب شد.

 

شعر والتر اسکات داستان رابرت رابرتسون برداشت طولانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین