کد خبر: 36731 A

روس‌ها به چرنوبیل جایزه دادند

روس‌ها به چرنوبیل جایزه دادند

در حالی که روایت آمریکا‌یی‌ها از واقعه چرنوبیل در قالب یک سریال با موفقیت مواجه شده است، روس‌ها جایزه خانه کتاب پوشکین را به کتابی درباره فاجعه چرنوبیل اهدا کردند.

ایران آرت: برنده هفتمین دوره جایزه سالانه کتاب پوشکین، دیشب در مراسم شامی در خانه پوشکین که خانه فرهنگ روسیه در لندن است انتخاب و معرفی شد. کتاب "چرنوبیل: تاریخ یک تراژدی" نوشته سرهی پلوخی، نویسنده و تاریخ‌دان امریکایی-اوکراینی و استاد دانشگاه هارواد که از سوی انتشارات الن لین منتشر شده بود به عنوان برنده معرفی شد.

به گزارش ایبنا، هیئت داوران جایزه پوشکین، انتخاب این کتاب را که تحقیقی جامع و گسترده از منشا فاجعه هسته‌ای چرنوبیل  در آوریل ۱۹۸۶ در جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین و پیامدهای آن به دست می دهد، همزمان با پخش مینی سریال پنج قسمتی بریتانیایی- امریکایی چرنوبیل محصول مشترک شبکه اچ‌بی‌او و اسکای که توانسته مخاطبان بسیاری را به سوی خود جذب کند و به زعم آن‌ها بی‌ربط تلقی شده ضروری دانستند.

سرگئی گوریو، رئیس هیئت داوران این جایزه درباره اثر برگزیده گفت "هیئت داوری برای اولین بار برای انتخاب برنده از میان این 6 نامزد نهایی با چالش جدی روبه‌رو بودند. همه آثار راه‌یافته به بهترین نحو جهان و تاریخ روسی‌ها و روسیه امروز را توصیف کرده بودند. اما "چرنوبیل" در این میان یک شاهکار تحقیقی و جامع بود. تراژدی چرنوبیل تنها یک اپیزود تاریخی نیست. مهم‌ترین موضوعاتی که کتاب درباره آن بحث می‌کند قویا مربوط به زمان حاضر است و صرفا هم به بلاروس، روسیه و اوکراین محدود نمی‌شود."

پلوخی پیش از این یک بار برای کتاب "آخرین امپراطوری: آخرین روزهای اتحادیه شوروی" جایزه پوشکین را برنده شده بود و اولین نویسنده‌ای محسوب می‌شود که دو بار موفق به دریافت این جایزه شده است.

اسامی دیگر نامزدهای راه یافته به مرحله نهایی این جایزه که از میان 50 کتاب درباره موضوعات گسترده و متنوعی چون تاریخ فرهنگ جاسوسی جنگ سرد و مسایل سیاسی انتخاب شده بودند عبارتند از: "۱۹۸۳: جهان در آستانه" نوشته تیلور داونینگ از انتشارات لیتل براون،"ووری: ابرمافیای روسیه" نوشته مارک گالئوتی از انتشارات دانشگاه ییل،"دیدن پاریس و مردن: زندگی شوروی‌ها در فرهنگ غربی" نوشته النوری گیلبورد از انتشارات دانشگاه هاروارد،"جاسوس و خائن" نوشته بن مکینتایر از انتشارات وایکینگ،"شاید ایستر" نوشته کاتیا پتروسکایا، ترجمه از آلمانی توسط شلی فریش از انتشارات فورت استیت.

جایزه سالانه خانه پوشکین از سال 2012 و برای حمایت از آثار غیرداستانی نوشته شده به زبان انگلیسی درباره جهان روسی و برای تشویق  به افزایش درک عمومی از جهان روسی بنا شده است. سال 2019 کلوپ کتاب روسی لندن نیز به اهداکنندگان این جایزه ملحق شد.

سال گذشته میلادی، الکسیس پری، مورخ امریکایی، جایزه کتاب روسی خانه پوشکین سال ۲۰۱۸ را برای کتاب "درون جنگ" از آن خود کرد.

جایزه ادبی چرنوبیل: تاریخ یک تراژدی چرنوبیل جایزه کتاب پوشکین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین