کد خبر: 36416 A

جایزه ادبیات زنان برای نویسنده ازدواج آمریکایی/ برنده‌های بوکر ناکام ماندند

جایزه ادبیات زنان برای نویسنده ازدواج آمریکایی/ برنده‌های بوکر ناکام ماندند

مراسم اعلام برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا برگزار و تایری جونز با کتاب «ازدواج آمریکایی» موفق شد جایزه 30 هزار پوندی را به دست آورد.

ایران آرت: تایری جونز، نویسنده آمریکایی موفق شد دو برنده پیشین بوکر را کنار بزند و برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا در سال 2019 شود. داستانی که طرفداران معروفی چون اُپرا وینفری و باراک اوباما دارد و در سال گذشته در میان فهرست پرفروش‌های مجلات مختلف قرار داست.

به گزارش ایبنا، «ازدواج آمریکایی»، که سال گذشته در میان نامزدهای نهایی جایزه کتاب ملی آمریکا هم قرار گرفت، درباره روی و سلستیال  است که تازه ازدواج کرده‌اند، عاشقانه یکدیگر را دوست دارند و زندگی آرام و موفقی دارند، اما ناگهان و پس از دستگیری روی به اتهام تجاوز به زنی سفیدپوست در گذشته همه چیز تغییر می‌کند. روی بی‌گناه است اما به 12 سال زندان محکوم می‌شود اما آیا سلستیال می‌تواند 12 سال دوری از همسرش را تحمل کند؟ جونز در این کتاب نشان می‌دهد زندانی شدن عضوی از خانواده نه تنها بر خود فرد تأثیر می‌گذارد بلکه زندگی عزیزانش را نیز برای همیشه دچار تغییر می‌کند.

کیت ویلیامز، رئیس هیئت داوران آمریکا گفت «ازدواج آمریکایی» موفق شد «نوری بر آمریکای امروز بتاباند.» ویلیامز می‌گوید 4 ساعت طول کشید تا هیئت داوران بتوانند تصمیم نهایی را بگیرند: «این کتاب نمونه بی‌نظیری از آمریکا و زندگی آمریکایی است. نثرش درخشان و تأثیرگذار است و به خواننده نشان می‌دهد با اینکه آزاد هستید خیلی سخت است که یکی از عزیزانتان در بند باشند.»

«سکوت دختران» نوشته پت بارکر، «خواهرم: قاتل زنجیره‌ای» نوشته اویینکان بریثویت، «مرد شیرفروش» نوشته آنا برنز، «آدم‌های معمولی» نوشته دیانا ایوانز، «کِرکِه» نوشته مادلین میلر ( کِرکِه الهه جادو در اساطیر یونان است.) از آثار حاضر در فهرست نهایی امسال بودند.

آنا بِرنز، نویسنده «مرد شیرفروش» و برنده بوکر سال گذشته در کنار پت بارکر 75 ساله، و همچنین برنده پیشین جایزه زنان، مادلین میلر از نویسندگان شناخته‌شده حاضر در فهرست نهایی بودند.

پت بارکر با داستان جدیدش تحت عنوان «سکوت دختران» در این فهرست قرار داشت. بارکر پیش از این در اولین دوره از جایزه زنان در سال 1995 با کتاب «دیوار روح» در فهرست نهایی قرار گرفت. مادلین میلر هم که در سال 2013 به عنوان برنده انتخاب شد امسال با کتابی جدید تحت عنوان «کِرکه» در فهرست نهایی امسال قرار گرفت.

خود جونز پس از دریافت جایزه گفت: «مایه مباهات و افتخار من است. انتظار نداشتم برنده شوم. آثار حاضر در فهرست نهایی خیلی قوی هستند و باعث افتخار من است که در کنار این نویسندگان بزرگ قرار گرفتم اما اصلا انتظار نداشتم برنده شوم. به همین دلیل هیچ متنی را آماده نکرده بودم.»

برنده شدن جونز با سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به بریتانیا همزمان شد و نویسنده آمریکایی می‌گوید مایل نیست که رئیس‌جمهور داستانش را بخواند: «خیلی خوشحالم که اوباما کتاب من را خوانده است. خوشحالم در دوره زندگی‌ام رئیس‌جمهوری داشتم که کتاب می‌خواند و به دیگران پیشنهادشان می‌کرد، به تاریخ و گذشته اهمیت می‌داد و از آن برای راهنمایی مردمش در راه آینده بهره می‌گرفت. اصلاً میل و درخواستی ندارم که ساکنین کنونی کاخ سفید کتابم را بخوانند.»

هیئت داوران جایزه زنان در سال 2019 از پنج نفر تشکیل شده بود. پروفسور کیت ویلیامز، نویسنده، مورخ، و استاد دانشگاه، عارفه اکبر، خبرنگار و منقد، دالی آلدرتون، روزنامه‌نگار و نویسنده، لیلا حسین، مدیر و سارا وود، کارآفرست دیجیتال و روانشناس اعضای هیئت داوران جایزه داستان زنان در سال 2019 بودند.

جایزه ادبیات داستانی زنان، که پیش از این با عنوان جایزه «اورنج» یا «بیلیز» شناخته می‌شد، مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا برای نویسندگان زن است که به صورت سالیانه برگزار می‌شود و اولین بار در سال 1996 و برای بزرگداشت اصالت و برتری آثار زنان در سراسر دنیا تشکیل شده است. برای شرکت در این جایزه کتاب باید به زبان انگلیسی نوشته و بین ماه‌های آوریل 2018 تا مارس 2019 در بریتانیا منتشر شده باشد. پیش از این نویسندگانی چون زادی اسمیت، لیونل شیور، چیماماندا آدیچی، و نائومی آلدرمن برنده این جایزه شده‌اند. سال گذشته «آتش خانگی» نوشته کامیلا شمسی، نویسنده پاکستانی-انگلیسی به عنوان برگزیده جایزه زنان انتخاب شد.

 

بوکر آنا برنز تایری جونز پت پارکر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین