کد خبر: 36371 A

مرگ نویسنده مشهور پس از 20 سال بیماری و انزوا

مرگ نویسنده مشهور پس از 20 سال بیماری و انزوا

آگوستینا بسا لوئیس، نویسنده سرشناس پرتغالی و برنده جایزه کاموئس پرتغال در سن 96 سالگی از دنیا رفت.

ایران آرت: گوستینا بسا لوئیس، که از او به عنوان شخصیت ضروری ادبیات پرتغال یاد می‌کنند و بیست سال بود که به سبب بیماری در انزوا و دور از دیدگان مردم زندگی می‌کرد، دیروز در سن 96 سالگی با دنیا خداحافظی کرد.

از آنتیونو کاستا، نخست زیر پرتغال تا بازیکنان باشگاه فوتبال پورتو در پی درگذشت این نویسنده مهم پرتغالی ابراز تاسف و همدری کرده و واکنش‌های بسیاری را نشان داده‌اند.

مارسلو ربلو دو سوسا، رئیس‌جمهوری پرتغال در بیانیه ای نوشت: "شخصیت‌هایی وجود دارند که کلمات قادر به توصیف آن‌ها و معنایشان برای ما نیستند. خانم گوستینا بسا لوئیس، بی‌شک یکی از آن‌ها بود.  یک پرتغالی جاودانه"

به گزارش ایبنا، او  15 اکتبر سال 1922 میلادی، در خانواده‌‌ای ثروتمند در شهر آمارانت، شمال پرتغال زاده شد. اولین رمان خود را در سال 1949 منتشر کرد اما بعد از گذشت 5 سال و با انتشار رمان "پیشگو", که شاهکار ادبی‌اش محسوب می‌شود بر سر زبان‌‌ها افتاد و به شهرت رسید. این رمان داستان زن جوان روستایی را روایت می‌کند که قدرت این را دارد که به اسرار نهان دیگران پی ببرد؛ به طوری که اهالی روستا به او لقب پیش‌گو را می‌دهند.

بسا لوئیس در سال 2004 و زمانی که 81 سال داشت، موفق شد جایزه کومئیس پرتغال را که مهم‌ترین جایزه ادبی این کشور است برای مجموع آثارش و به خاطر کیفیت استثنایی نثرش به خود اختصاص دهد.

فیلم‌های سینمایی متعدد و موفقی از آثار او به کارگردانی مانوئل دی اولیویرا، کارگردان نام‌دار پرتغالی ساخته شدند و در سینماهای جهان به اکران درآمدند.

 نویسنده پرتغالی در سال 2002 کتاب زندگی‌نامه خود را با عنوان "کتاب آگوستینا" منتشر کرد و پس از آن زندگی در جمع را ترک گفت و در انزوا به زندگی خود ادامه داد. او اما هرگز از نوشتن دست نکشید و به انتشار رمان‌هایش ادامه داد. خانواده او گفته‌اند که او تا دو ساعت پیش از مرگش قلم به دست داشت.

 

ادبیات نویسنده زن فرهنگ نویسنده مشهور گوستینا بسا لوئیس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین