کد خبر: 36151 A

نویسنده زندگینامه چهره‌های معروف درگذشت

نویسنده زندگینامه چهره‌های معروف درگذشت

ادموند موریس بیوگرافی‌نویس روسای جمهور امریکا و برنده جایزه پولیتزر و جایزه کتاب ملی در ۷۸ سالگی درگذشت.

ایران آرت: ادموند موریس، نویسنده بیوگرافی تحسین‌شده تئودور روزولت که البته بیشتر به خاطر زندگی‌نامه رونالد ریگان که در آن نویسنده خود را به عنوان راوی داستانی معرفی می‌کند، روز جمعه در دانبری کنتیکت درگذشت. او ۷۸ ساله بود.

"ظهور تئودور روزولت" موریس جایزه پولیتزر و جایزه کتاب ملی را در سال ۱۹۸۰ از آن خود کرد. او پس از آن دو کتاب دیگر بیوگرافی درباره بیست‌وششمین رئیس جمهور امریکا با عناوین، "تئودور رکس" در سال ۲۰۰۱ و "کلنل روزولت" در سال ۲۰۱۰ نوشت که مورد تحسین قرار گرفت.

به گزارش ایبنا، اما "خاطرات رونالد ریگان" اثری است که او بیشتر به واسطه آن شناخته می‌شود. نگارش این اثر که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، ۱۴ سال طول کشید. داستانی که از زاویه دید ادموند موریسِ خیالی نوشته شده که از دوران کودکیِ رئیس جمهور آینده تا روزهای حضور او در کالج یوریکا و سرآخر کاخ سفید و پس از آن، همراه اوست.

موریس در وبسایت رندوم هاوس، ناشر خود نوشت: "کاملا درک می‌کنم که خوانندگان باید ابتدا خود را با سبک جدید بیوگرافی وفق دهند. اما پرده‌برداری از این سبک، که مستقیما از روش خود رونالد ریگان در نگاه به زندگی‌اش حاصل شده، به اندازه کافی رضایت‌بخش است که آنها را متقاعد کند که یکی از جالب‌ترین شخصیت‌های تاریخ اخیر امریکا اینجا مثل یک غول سربرآورده است."

بعضی منتقدان رویکرد موریس را برای نوشتن بیوگرافی این رئیس‌جمهور –و بازیگر پیشین- که گاه واقعیت را با سینما اشتباه می‌گرفت مناسب دیدند. به عنوان مثال در دست‌کم دو مورد، ریگان برای برانگیختن شجاعت ارتش امریکا کلماتی به کار برد که در واقع از فیلم‌های هالیوودی چند دهه قبل برداشته بود.

شهرت و اعتباری که موریس به واسطه بیوگرافی روزولت به دست آورد، به علاوه نوید دسترسی به ریگان و انجام مصاحبه‌های منظم با او، همسر و فرزندانش و دسترسی نامحدود به کاخ سفید، کافی بود تا موریس برای این کتاب سه میلیون دلار از انتشارات رندوم هاوس بگیرد.

جنجال بر سر کتاب بیوگرافی روزولت به فروش کتاب صدمه زد. بعدها علاوه بر کتاب دوم و سوم درباره روزولت، او بیوگرافی بتهوون (۲۰۰۵) و توماس ادیسون را هم نوشت که ماه اکتبر منتشر می‌شود.

آرتور ادموند موریس در ۲۷ ماه می سال ۱۹۴۰ در کنیا از پدر و مادری اهل افریقای جنوبی زاده شد. او در دانشگاه رودس در گراهامزتاون افریقای جنوبی ادبیات، هنر و موسیقی خواند اما در سال ۱۹۶۱ کالج را ترک کرد تا در بخش تبلیغات یک فروشگاه پوشاک مردانه در افریقای جنوبی کار کند و بروشورها و تبلیغات را تهیه کند. او گفت این کار سبک ادبی او را تحت تاثیر قرار داده است.

در سال ۱۹۶۴ به بریتانیا نقل مکان کرد و در یک آژانس تبلیغاتی امریکایی به عنوان آگهی‌نویس مشغول به کار شد. سپس در سال ۱۹۶۶ با سیلویا جوکز ازدواج کرد و دو سال بعد برای زندگی به ایالات متحده رفتند. خانم موریس گفت سفرنامه‌هایی که برای شرکت هواپیمایی ترنس ورلد ایرلاینز می‌نوشتند باعث برانگیختن علاقه آنها به تاریخ شد.

خانم موریس یک بیوگرافی دوبخشی از کلیر بوث لوس، نویسنده، روزنامه‌نگار، سیاستمدار و دیپلمات امریکایی و همچنین بیوگرافی الینور روزولت را نوشته است.

موریس درباره تکنیک غیرمتعارف خود در نوشتن بیوگرافی ریگان گفت این تصمیم را به این خاطر گرفت که مطمئن نبود بتواند شخصیت ریگان را با شیوه‌های متداول توصیف کند. حتی دوستداران چهلمین رئیس‌جمهور امریکا نیز تحت تاثیر تناقضات او بودند.

او در مصاحبه ۶۰ دقیقه‌ای خود با لزلی استل گفت:‌ "ریگان حقیقتا یکی از عجیب‌ترین انسان‌هایی بود که تا به حال وجود داشته. هیچ‌کدام از اطرافیانش او را درک نمی‌کردند. من و بدون استثنا هرکسی که با او مصاحبه کردم درنهایت می‌گفت: می‌دانی؟ هرگز نتوانستم او را بفهمم."

 

نویسنده رونالد ریگان نویسنده مشهور ادموند موریس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین