کد خبر: 36117 A

جایزه ادبی باارزش آسترید لیندگرن اهدا شد

جایزه ادبی باارزش آسترید لیندگرن اهدا شد

برنده بلژیکی جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹، دیشب در مراسمی رسمی در استکهلم جایزه ۵ میلیون کرونی خود را دریافت کرد.

ایران آرت: بارت موییرت نویسنده بلژیکی دیشب بزرگ‌ترین جایزه ادبی کودک جهان یعنی جایزه یادبود استرید لیندگرن را در مراسمی که در تالار کنسرت استکهلم برگزار شد، دریافت کرد. این جایزه توسط شاهزاده ویکتوریا به او اهدا شد.

موییرت در سخنرانی دریافت جایزه خود بر اهمیت ارائه خاطرات ارزشمند به کودکان تاکید کرد.

او گفت: "بسیار جالب است که چطور کلماتی که در کودکی یاد می‌گیرید می‌توانند تا ابد در حافظه شما ثبت بشوند. در عین حال نشان می‌دهد که سنین شش تا هشت سالگی چقدر حائز اهمیت هستند."

وی اضافه کرد: "جالب این حقیقت است که چیزی می‌تواند در حافظه ثبت بشود. اینکه ما می‌توانیم از فرصت استفاده کنیم تا چیزی ارزشمند در آن ثبت کنیم. اینکه آن ارزش حتماً لازم نیست نسخه کودکانه یا هر چیزی که بزرگسالان فکر می‌کنند کودکانه است، باشد."

به گزارش مهر، علاوه بر جایزه نقدی که معادل پنج میلیون کرون سوئدی است، این نویسنده یک مدرک افتخاری مرتبط با این جایزه را هم از دستان شاهزاده سوئد دریافت کرد.

خانم آماندا لیند وزیر دموکراسی و فرهنگ سوئد در سخنرانی تبریک خود به موییرت گفت: "به همان اندازه‌ای که افراد زندگی کرده‌اند دوران کودکی هم وجود داشته است. در حقیقت اگر تمام رویاها و ترس‌ها و آرزوها را هم حساب کنیم، کودکی‌های بیشتری وجود داشته‌اند. بارت موییرت، تو به ما کودکی‌های بسیار متفاوتی را نشان داده‌ای."

این مراسم با مجری‌گری بازیگر و کمدین سوئدی نیستی استرک برگزار شد. طی مراسم سارا کلنگ خواننده سوئدی با آهنگ‌های خود حضار را سرگرم کرد و جیسون دیاکیته بازیگر تئاتر خط‌هایی از رمان‌های موییرت را برای مخاطبان خواند.

مراسم اهدای جایزه پایان‌بخش یک هفته کامل از رویدادهای مختلف مرتبط با جایزه یادبود آسترید لیندگرن بود که شامل سخنرانی‌های عمومی، بازدید از مدارس و سفری به خانه کودکی لیندگرن در شهر ویمربی می‌شد.

بارت موییرت حدود دو ماه پیش به عنوان برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن سال ۲۰۱۹ معرفی شد. وی ۵۵ ساله است و در شهر آنتورپ واقع در بلژیک زندگی می‌کند. او نخستین رمانش را در ۱۹ سالگی نوشت و از آن موقع تا به حال بیش از ۵۰ عنوان از کتاب‌های تصویری گرفته تا رمان‌های کودک و نوجوان و کتاب‌های شعر منتشر کرده است. کتاب‌های خوش‌نقد او به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده‌اند و او همچنین فیلمنامه تلویزیونی و تئاتر می‌نویسد، چند رمان ترجمه کرده و نویسندگی خلاقانه درس می‌دهد.

سال گذشته ژاکلین وودسون از ایالات متحده آمریکا برنده این جایزه بود.

 

نویسنده آسترید لیندگرن نویسنده مشهور بارت موییرت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین