کد خبر: 36115 A

نویسنده دلقک درگذشت

نویسنده دلقک درگذشت

فرانسوا ویرگان نویسنده و فیلم‌ساز فرانسوی-بلژیکی برنده جایزه گنکور و خالق رمان "دلقک" از دنیا رفت.

ایران آرت: روز گذشته آکادمی فرانسه از درگذشت فرانسوا ویرگان، از اعضای این آکادمی خبر داد و در بیانیه‌ای نوشت: "اعضای آکادمی فرانسه برای از دست دادن همکار شریف‌شان غرق در اندوه و تاسف هستند."

فرانسوا ویرگان که فرزند فرانز ویرگان، نویسنده الهام‌بخش مکزیکی بود در سال 1941 در بروکسل متولد شد و در سال 2009 به آکادمی فرانسه راه یافت و جانشین آلن رب‌گریه‌ی فقید و صاحب سی‌ودومین کرسی دائم در آکادمی فرانسه شد.

به گزارش ایبنا، آثار ادبی او حدود 15 عنوان را در بر می‌‌گیرد و مهم‌ترینشان رمان "زندگی یک نوزاد" است که قهرمان داستان آن نوزادی در شکم مادرش است. او در سال 1997 نیز با انتشار رمان "فرانز و فرانسوا" که به یادآوری روابط پر تنش خود با پدرش پرداخته به موفقیت چشم‌گیری نایل آمد.

ویرگان یکی از معدود نویسندگانی بود که در طول فعالیت حرفه‌ای خود موفق شد علاوه بر جایزه گنکور برای رمان "سه روز پیش مادرم" در سال 2005،  جایزه رنودو را نیز برای رمان "جنون بوکسور" به دست آورد.

 او علاوه بر نویسندگی، ساخت چندین فیلم کوتاه و بلند را نیز در کارنامه خود دارد. در سال 1972 میلادی، موفق شد فیلمی را با عنوان "فیلمی درباره یک نفر" از روی اولین رمان‌اش که "دلقک" نام داشت بسازد که در جشنواره موسترا ونیز در سال 1972 برگزیده شد. این کتاب که داستانی با مضمون روانشناسانه دارد در سال 1973 برنده جایزه روژه نیمیه نیز شد.

 

نویسنده کارگردان فرانسوا ویرگان نویسنده سرشناس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین