کد خبر: 35294 A

یادبود هوشنگ آزادی‌ور در خانه هنرمندان برگزار شد

یادبود هوشنگ آزادی‌ور در خانه هنرمندان برگزار شد

در این مراسم نسخه کامل «گل قالی» ساخته هوشنگ آزادی‌ور برای اولین بار پس از چهل‌وشش سال پخش شد

ایران‌آرت: مراسم یادبود نخستین سالمرگ هوشنگ آزادی‌ور با استقبال چشمگیر دوستدارانش برگزار شد.

آن‌طور که ایسنا نوشته، مراسم یادبود نخستین سالمرگ هوشنگ آزادی‌ور؛ شاعر، فیلمساز، مترجم و پژوهشگر سینما و تئاتر، دیروز پانزدهم اردیبهشت در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم که عنوانش یعنی «دو جانب، دو لحظه‌ی تب» برگرفته از یکی از سطرهای شعر هوشنگ آزادی‌ور بود، ابتدا ویدیویی از گزیده برنامه‌های مراسم پخش شد؛ در این ویدیو، بخش‌هایی از مراسم یادبود سال گذشته شاعر در همین سالن پخش شد؛ از جمله بخش‌هایی از مستند «گل قالی» ساخته هوشنگ آزادی‌ور، روایت او بر فیلم «خاطرات یک هفتادوپنج‌ساله» ساخته محمدرضا اصلانی، و سخنرانی‌های محمدرضا اصلانی، صابر محمدی و حامد هاتف.

پس از پخش این ویدیو، صابر محمدی که همچون سال گذشته اجرای مراسم را بر عهده داشت، برنامه را اعلام و از سامان محمدی طراح پوستر این یادبود و همچنین تدوین‌گر ویدیوی آغازین مراسم تشکر کرد. سپس فیلم مستند «گل قالی» کار هوشنگ آزادی‌ور برای نخستین‌بار به صورت کامل به نمایش درآمد. فیلم 53 دقیقه بود و تهیه و تولید سال 1353. محمدی پس از پخش فیلم درباره علاقه آزادی‌ور به این فیلم گفت و این‌که در این فیلم، کارگردان، حمایت فریدون رهنما را به همراه داشته است. او همچنین به انتشار دوباره ترجمه آزادی‌ور از نمایشنامه «شب جنایتکاران» پس از 46سال اشاره کرد و گفت این نمایشنامه سال 1351 با کارگردانی آزادی‌ور در کارگاه نمایش روی صحنه رفته است.

هوشنگ آزادی ور

پخش تیزر فیلم مستند «چهار خواب برای پنج‌آواز» که روایت شعر دیگر و هوشنگ آزادی‌ور را مد نظر قرار داده، بخش بعدی مراسم بود. سپس محمدرضا اصلانی سخنرانی کرد و از جفاهایی که نسبت به هوشنگ آزادی‌ور و نسل او روا داشته شده گفت.

حامد هاتف، سخنرانی بعدی مراسم بود. او با اشاره به چرایی‌های ماندگاری هوشنگ آزادی‌ور و شعرش در ادبیات ما، به نکاتی درباره بوطیقای شعر دیگر و از جمله شعر هوشنگ آزادی‌ور در کتاب شعر «پنج آواز برای ذوالجناح» پرداخت.

هوشنگ آزادی ور

پخش فیلم «چهار خواب، برای پنج آواز» تهیه و کار علیرضا سردشتی، برنامه پایانی این مراسم یادبود بود. این فیلم مستند چهار اپیزودی در هر بخش، طی گفت‌وگو با هوشنگ آزادی‌ور به یک خواب پرداخته است؛ «خواب کودکی» که در آن از کودکی تا جوانی‌اش و اولین شعرهایش گفته، «خواب ذوالجناح» که حرف‌های شاعر درباره شعرهایش در کتاب «پنج آواز برای ذوالجناح» را شامل می‌شود، «خواب کتاب» که مربوط است به روایت آزادی‌ور از انتشار دو جلد کتاب «شعر دیگر» و این‌که چرا از این کتاب‌ها بیرون مانده است، و نهایتا «خواب دوستان» که در آن شاعر، درباره دوستانش از جمله محمود شجاعی، بهرام اردبیلی، بیژن الهی و هوشنگ چالنگی گفته است. گفت‌وگوهای این فیلم مستند بر عهده صابر محمدی بوده و تدوین فیلم را هادی جلدی انجام داده است.

به گزارش ایران‌آرت، مراسم یادبود نخستین سالمرگ هوشنگ آزادی‌ور، در حالی برگزار شد که تعداد بسیاری از دوستداران این شاعر، به خاطر پرشدن ظرفیت صندلی‌های سالن به صورت ایستاده مراسم را دنبال کردند.

بر اساس این گزارش، مراسم یادبود دیگری نیز قرار است در آینده نزدیک در خانه سینما برای نخستین سالمرگ هوشنگ آزادی‌ور برگزار شود. او، اسفندماه 1321 در تهران به دنیا آمد و 9 اردیبهشت سال 1397 در همین شهر درگذشت.

 

[عکس‌های مراسم از امیر مفتاحی است]
هوشنگ آزادی ور صابر محمدی علیرضا سردشتی هوشنگ آزادی‌ور محمدرضا اصلانی حامد هاتف فیلم چهار خواب برای پنج آواز فیلم گل قالی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین