کد خبر: 34917 A

رئیس جدید آکادمی نوبل ادبیات معرفی شد

رئیس جدید آکادمی نوبل ادبیات معرفی شد

رئیس جدید آکادمی نوبل ادبیات اعلام کرد به انجام اصلاحات در آکادمی که پیش از این شروع شده، ادامه خواهد داد.

ایران آرت: آکادمی سوئد که هر سال نام برنده جایزه نوبل ادبیات را اعلام می‌کند، ماتس مالم، نویسنده و مترجم سوئدی را به ریاست خود برگزید.

مالم جانشین آندرس اولسون می‌شود.وی از اول ژوئن (11 خرداد) عهده‌دار مسئولیت ریاست این آکادمی خواهد بود. 

تارنمای دویچه وله در این گزارش اعلام کرد، جایزه نوبل ادبیات در سال گذشته (2018) به دلیل رسوایی‌ای بزرگ در آکادمی سوئد به کسی اهدا نشد. از همین رو قرار است در سال 2019 دو جایزه اعطا گردد.

ماتس مالم استاد رشته ادبیات در دانشگاه یوتبری (گوتنبرگ) است. او که 54 ساله است کتاب‌های بسیاری نوشته و منتشر کرده و بعنوان مترجم آثار ادبی از شهرت برخوردار است. 

او چهار ماه پیش به عضویت آکادمی درآمد.

مالم بعنوان سخنگوی دائم آکادمی سوئد مواضع این نهاد را با افکار عمومی در میان می‌گذارد و نام 2برنده جایزه نوبل ادبیات را اعلام می‌کند.

رسوایی اکادمی در سال گذشته بر سر ژان کلود آرنو، کارگردان و همسر کاتارینا فروستنسون بود که در رابطه نزدیک با آکادمی سوئد قرار داشت. به گزارش رسانه‌های سوئد، آرنو طی سالیان اخیر 18 زن را که عضو آکادمی یا همسر و دختر اعضای آکادمی سوئد بوده‌اند مورد آزار یا سوءاستفاده جنسی قرار داده است.

افزون بر این آرنو هفت مرتبه نام برندگان آتی جایزه نوبل ادبیات را که باید مخفی می‌ماندند، لو داده و نیز برای گرداندن کلوب فرهنگی‌ که سرپرست آن بوده، از پول‌های آکادمی بهره‌برداری کرده است.

آرنو در آغاز ماه دسامبر 2018 در دادگاه عالی سوئد به جرم تجاوز به دو سال و نیم حبس محکوم شد. 

افزون بر این، آکادمی خانم فروستنسون را متهم کرد که نام برنده جایزه نوبل ادبیات را با همسرش در میان می‌گذاشته که بر خلاف وظیفه رازداری بوده است.

نام برندگان جایزه نوبل ادبیات سال 2019 در ماه اکتبر اعلام خواهد شد.

ماتس مالم گفته است که به انجام اصلاحات در آکادمی که پیش از این شروع شده، ادامه خواهد داد.

نوبل نوبل ادبیات آزار جنسی آکادمی نوبل ادبیات ماتس مالم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین