کد خبر: 34723 A

شهر عربی پایتخت جهانی کتاب شد

شهر عربی پایتخت جهانی کتاب شد

شارجه از ۲۳ آوریل در روز جهانی کتاب و کپی‌رایت فعالیت خود را به عنوان پایتخت جهانی کتاب آغاز می‌کند.

ایران آرت: یونسکو از سال 2001 بر اساس شرایط و ضوابطی به برخی از شهرهای دنیا عنوان پایتخت جهانی کتاب را داده که هدف از آن ارتقای فرهنگ مطالعه است. شهر شارجه واقع در کشور امارات نوزدهمین شهری است که به سبب نقش بارز خود در حمایت از کتاب و تقویت فرهنگ مطالعه و تلاشی که در راستای نشر فرهنگ مطالعه در سطح عربی و بین‌الملل داشته به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2019 از سوی این سازمان انتخاب شده است.

به همین مناسبت برنامه‌های شارجه از تاریخ 23 آوریل با شعار "من تو را می‌خوانم، در شارجه هستی" با تمرکز بر روی موضوعات شش‌گانه همدردی، مطالعه، میراث، آگاهی، نشر و جوانی آغاز خواهد شد و تا تاریخ 22 آوریل سال 2020 ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایبنا، از جمله برنامه‌های شارجه به مناسبت مراسم افتتاحیه این رویداد جهانی، اجرای نمایشی از "هزار و یک شب" است که قرار است از تاریخ 23 تا 27 آوریل در تئاتر المجاز با حضور گسترده عموم و مشارکت 537 نفر از نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و شخصیت‌های برجسته سیاسی از 25 ملیت مختلف بر روی صحنه برود.

این نمایش که نزدیک به یک سال، یک گروه بین‌الملل از کشورهای مختلفی چون مکزیک، امریکا، کانادا، برزیل، سوریه، لبنان، ارمنستان، جمهوری چک، ژاپن، فرانسه، هلند وصربستان، بر روی آن کار و تمرین می‌کنند به سه زبان انگلیسی، عربی و فرانسوی به صورت زنده اجرا خواهد شد و نمایانگر مشارکت بین‌الملل در امارت شارجه به مناسبت بزرگداشت بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی در جهان خواهد بود.

شیخ سلطان احمد قاسمی، حاکم شارجه و رئیس کمیته مراسم افتتاحیه این رویداد فرهنگی عنوان کرد که این نمایش از حیث تعداد کشورهای شرکت‌کننده، هنرها، تکنولوژی و تکنیک‌های صوتی و بصری به کار رفته در آن بزرگ‌ترین نمایش در نوع خود در مقیاس جهانی و اولین در تاریخ منطقه به شمار می‌رود و در حافظه تاریخی نسل‌های عربی ماندگار خواهد شد.

شهر شارجه علاوه بر عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2019 تجربه‌های دیگری را نیز در کارنامه ‌خود دارد که می‌توان به لقب پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال 1998، پایتخت فرهنگی اسلامی در سال 2014 و پایتخت گردشگری عربی در سال 2015 اشاره کرد.

سالم عمر سالم، مدیر شهر ناشران شارجه عنوان کرد "جایگاهی که شارجه به آن رسیده نتیجه 4 دهه تلاش مستمر  و کار سخت و مداوم در مسیر فرهنگی و انعکاس آن در نظام فرهنگی جهانی است."

او درباره آینده صنعت نشر در این کشور گفت "آمارهای اتحادیه ناشران اماراتی نشان می‌دهد که بازار نشر امارات امروزه یکی از سریع‌ترین بازارهای نشر در دنیا به شمار می‌رود که سالانه شاهد 12 درصد رشد در طی ده سال گذشته بوده است که این کشور را در رتبه 43 جهان از حیث تعداد کتاب‌های منتشر شده قرار می‌دهد. امارات در طول سال حدود 500 عنوان کتاب منتشر می‌‌کند که این رقم در سال 1970 تنها 6 عنوان کتاب بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 بیش از 6 هزار شغل در حوزه صنعت نشر در این کشور ایجاد شود."

کتاب امارات متحده عربی یونسکو پایتخت کتاب جهان پایتخت کتاب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین