کد خبر: 34171 A

رقابت نویسندگان مشهور برای جایزه صد هزار یورویی دوبلین

رقابت نویسندگان مشهور برای جایزه صد هزار یورویی دوبلین

فهرست نهایی نامزدهای جایزه ادبی دوبلین معرفی شدند و جورج ساندرز، برنده بوکرِ 2017 و ماتیاس اینارد، برنده جایزه گنکورِ 2015 برای به دست آوردن جایزه صد هزار یورویی با هم رقابت می‌کنند.

ایران آرت: نامزدهای نهایی جایزه ادبی دوبلین اعلام شدند و برندگان جایزه گنکور 2015، برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا 2018، و برنده جایزه بوکر 2017 برای به دست آوردن جایزه بین‌المللی ادبی دوبلین با هم رقابت می‌کنند.

«قطب‌نما» نوشته ماتیاس اینارد، «آتش خانگی» نوشته کامیلا شمسی، و «لینکلن در باردو» نوشته جورج ساندرز در فهرست نهایی جایزه ادبی دوبلین قرار دارند.

 علاوه بر این سالی رونی، برنده جایزه کاستا 2018 در بخش رمان با «مکالمه با دوستان» و برنارد مک‌لاورتی با کتاب «وقت استراحت میانه زمستان»، که رمان سال ایرلند در سال 2017 شد، هم در میان نامزدهای نهایی جایزه ادبی دوبلین قرار دارند.

«خروجی غربی» نوشته محسن حمید و «تایخچه گرگ‌ها» نوشته امیلی فریدلاند دو اثر دیگری که در فهرست نهایی قرار گرفتند پیش از این در فهرست نهایی من‌بوکر 2017 هم قرار داشتند.

«مخزن 13» نوشته جون مک‌گرگور که در سال 2017 برنده جایزه کاستا در بخش رمان شد نیز در فهرست نهایی قرار دارد. «مخزن 13» پیش از این در فهرست اولیه جایزه بوکر و در فهرست نهایی جایزه گلداسمیتز 2017 هم قرار داشت. علاوه بر این مک‌گرگور پیش از این با داستان «حتی سگ‌ها» موفق شده جایزه ادبی دوبلین، که ایمپک دوبلین خوانده می‌شد، در سال 2012 را هم به دست آورد.

«پسری در زمستان» نوشته ریچیل سیفرت و «آیداهو»، اولین رمان امیلی راسکوویچِ آمریکایی هم در میان نامزدهای نهایی جایزه ادبی دوبلین قرار دارند.

به گزارش ایبنا، جایزه بین‌المللی ادبی دوبلین یا ایمپک سابق در سال 1994 ایجاد شد و سالیانه آثاری را که در سال قبل به زبان انگلیسی منتشر شده باشد مورد تقدیر قرار می‌دهد. جایزه ادبی دوبلین تحت حمایت شهرداری دوبلین و با هدف ارتقای ادبیات دنیا برگزار می‌شود تا نقش دوبلین را به عنوان «شهر ادبیات یونسکو» برجسته کند.

مایرید اُونز، مدیر کتابخانه عمومی دوبلین گفت: «عناوین حاضر در فهرست نهایی امسال توسط کتابخانه‌های عمومی در بلژیک، کانادا، جمهوری چک، آلمان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، نروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس، بریتانیا، و آمریکا انتخاب شده‌اند. نامزدهای نهایی از فرانسه، ایرلند، پاکستان، بریتانیا، و ایالات متحده انتخاب شده‌اند. شخصیت‌های به‌یادماندنی قصه‌هایی از هویت انسان، جنگ، خشم، خانواده، روابط، و فقدان روایت می‌کنند.»

سال گذشته «استخوان‌های خورشیدی» نوشته مایک مک‌کورمک برنده جایزه ادبی دوبلین شد و جایزه صد هزار دلاری را به دست آورد. برنده امسال جایزه ادبی دوبلین در تاریخ دوازدهم ژوئن اعلام خواهد شد.

 

جورج ساندرز جایزه ادبی جایزه ادبی دوبلین ماتیاس اینارد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین