کد خبر: 33937 A

ارشاد دست از سر هنر بردارد

ارشاد دست از سر هنر بردارد

سیدمحمدحسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر معتقد است: "بخش خصوصی بیش از دولت نگران هنر و هنر اسلامی و فرهنگ این مرز و بوم است."

ایران آرت : سیدمحمدحسین نواب، رئیس موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی با ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته گفت: «من فکر می‌کنم بیش از اینکه لازم باشد کارنامه وزارت ارشاد بررسی شود، باید ساختار آن بررسی شود. ساختار این وزارتخانه، روزآمد و کارآمد نیست و ساختاری نیست که متناسب با مهد تمدن و هنر اسلامی باشد. این ساختار مناسب کشوری معمولی با سابقه‌ای هزار ساله است نه کشوری مانند ایران که هم سابقه تمدن بالایی دارد، هم مردمش خون هنرمندی در رگ‌هایشان است.»  

 

نواب درباره راهکارش برای بهبود عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعتمادآنلاین گفت: «ارشاد اگر بخواهد وزارتخانه خوبی شود، باید دست از سر هنر بردارد و آن را به بخش خصوصی و اهالی هنر واگذار کند. یک سازمان تنظیم مقررات جمع‌وجوری شود که باقی وظایفش (نظارت و صدور مجوز) را به اصناف بسپارد. در واقع هنرمندان باشند که برای خودشان تصمیم می‌گیرند. این ساختار فعلی ساختار مناسبی نیست که بتواند پاسخگوی نیازهای اهالی فرهنگ و هنر باشد.» 

مدیر مدرسه اسلامی هنر درباره منفعت ورود بخش خصوصی بیان کرد: «بودجه دولت محدود است، اما بخش خصوصی این‌طور نیست. بخش خصوصی می‌تواند درگیر هنر شده و مساله پایداری فرهنگی را بهتر از وزارت ارشاد پیگیری کند. شاید خیلی‌ها تصور کنند اگر بخش خصوصی وارد کار شود، پایداری فرهنگی ما از بین خواهد رفت، اما من فکر می‌کنم بخش خصوصی بیش از دولت نگران هنر و هنر اسلامی و فرهنگ این مرز و بوم است.»

 

او درباره دلایل خود برای تایید ورود بخش خصوصی به هنر، گفت: «اولا به این دلیل که فردی که از بخش خصوصی به مقوله هنر ورود کرده، بخشی از سرمایه مالی و عمر خود را با میل خود گذاشته، اما در بخش دولتی امروز ارشاد، تنها کارمندان هستند و دغدغه‌ای ندارند. ممکن است کارمند کنونی وزارت ارشاد، روز دیگری در قسمت دیگری (غیر از هنر) مشغول کار شود. در واقع اختیار با خودش نبوده، اما بخش خصوصی، به هنر این مرز و بوم امید و اعتقاد دارد. مساله بعدی این است که بخش خصوصی نگران است متهم به زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات شود، بر این اساس، بسیار دقیق به چارچوب‌ها توجه می‌کند.»

 

رئیس موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی، درباره مهم‌ترین اقدام‌های موثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «من فکر می‌کنم وزارت ارشاد اگر کوچک و تبدیل به یک سازمان قانون‌گذاری شود و هنر به دست اهالی هنر بیفتد، اتفاق بهتری رخ خواهد داد.»  

 

سید محمد حسین نواب مدرسه اسلامی هنر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین