کد خبر: 32960 A

میلیاردر بریتانیایی اسپانسر جایزه ادبی بوکر شد

میلیاردر بریتانیایی اسپانسر جایزه ادبی بوکر شد

مایکل موریتس میلیاردر و موسس شرکت‌های تکنولوژی گفته است حمایت مالی‌اش باعث نخواهد شد نام بوکر تغییر کند.

ایران آرت: مایکل موریتس میلیاردر بریتانیایی موسس و صاحب شرکت‌های تکنولوژی به همراه همسرش هریت هیمن به مدت پنج سال حمایت مالی جایزه بوکر انگلیس را بر عهده گرفت. یک ماه پیش گروه "من" حمایت مالی خود را از این جایزه برداشته بود. گروه من 18 سال حامی مالی جایزه بوکر بود. جایزه بوکر معتبرترین جایزه ادبی بریتانیا است که چند سالی است نویسندگان آمریکایی را نیز به جمع خود راه داده است.

به گزارش ایبنا به نقل از گاردین، موریتس به همراه همسرش بنیاد خیریه کرانکستارت را نیز اداره می‌کند که قرار است بعد از این یکی از فعالیت‌هایش حمایت مالی از جایزه بوکر بریتانیا باشد. وی گفته است قصد ندارد نام جدیدی به بوکر اضافه کند. هنوز معلوم نیست قرار است جایزه نقدی بوکر چقدر باشد. در سال‌های قبل این جایزه به نفرات برگزیده 50هزار پوند جایزه نقدی اعطاء می‌کرد.

مجله فوربس در گزارشی سرمایه موریتس را بیش از 3 میلیارد دلار اعلام کرده بود. بنیاد خیریه موریتس و همسرش پیش از این در سال 2012 به دانشگاه انگلیسی آکسفورد 75 میلیون پوند کمک مالی کرده بود. موریتس در ولز به دنیا آمده است ولی هم اکنون ساکن آمریکاست و شرکت‌های تکنولوژی‌اش را در سیلیکون ولی اداره می‌کند.

موریتس خودش در عرصه خبرنگاری برای مجله تایم آمریکا کار کرده و یک کتاب بیوگرافی از استیو جابز و شرکت اپل را نیز در کارنامه ادبی خود دارد. وی در کتاب دیگری نیز زندگی الکس فرگوسن مربی سابق تیم فوتبال منچستر یونایتد را نوشته بود.

موریتس درباره انگیزه‌اش برای حمایت مالی بوکر گفت: این روزها در حال سفر به اکثر نقاط جهان هستم ولی یکی از تفریحات اصلی‌‌ام ادبیات انگلیسی است. هریت و من از این خوشحال هستیم که از جایزه‌ای حمایت می‌کنیم که از بهترین داستان‌های جهان حمایت می‌کند.

هلنا کندی یکی از مدیران جایزه بوکر نیز گفت: ما در پیدا کردن اسپانسر مالی هیچ مشکلی نداشتیم ولی دوست داشتیم شخص مورد نظر خودش علاقمند به ادبیات باشد. موریتس و همسرش عاشق کتاب هستند و این از همه چیز مهمتر است. مهمتر اینکه ما تغییر نام به کرانکستارت بوکر را پیشنهاد دادیم ولی آنها نپذیرفتند. خیلی اتفاق خوبی است که جایزه با نام بوکر به نویسنده‌ها اعطاء خواهد شد.

من بوکر بوکر مایکل موریتس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین