کد خبر: 31508 A

نگار جوادی نامزد نهایی جایزه قلم آمریکا

نگار جوادی نامزد نهایی جایزه قلم آمریکا

سارا خلیلی با ترجمه "ماه‌پیشانی" نوشته شهریار مندنی‌پور موفق نشد در میان نامزدهای نهایی جایزه قلم آمریکا قرار بگیرد اما نگار جوادی با "شرق‌بریده" در میان نامزدهای نهایی قرار دارد.

ایران آرت: هیئت داوران جایزه قلم آمریکا فهرست نهایی این جایزه برای سال 2019 را اعلام کردند؛ جایزه‌ای که هر ساله به معرفی نویسندگان بااستعداد و باتجربه معاصر از جمله نویسندگان کتاب اولی و آنانی که تأثیر ماندگاری بر ادبیات آمریکا داشتند، می‌پردازد.

به گزارش ایبنا، پنج کتاب به عنوان نامزد نهایی جایزه پن در بخش کتاب‌اولی‌های داستان کوتاه، که به نام نویسنده آمریکایی رابرت وورث بنگهان خوانده می‌شود، انتخاب شدند. جایزه کتاب اولی جایزه قلم به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که اولین رمان و مجموعه داستان کوتاهش را در سال 2018 منتشر کرده باشد. "فیل‌های شاد رقصان" نوشته چایا بووانسوار، "مرد خوش‌شانس" نوشته جمال برینکلی، "چند حقه" نوشته هلن دوویت، "نیمه خدایان" نوشته آکیل کوماراسامی، و "سگ را بیرون بیاور" نوشته ویل ماکین پنج اثری هستند که در فهرست نهایی بخش کتاب‌اولی‌ها حضور دارند.

پنج کتاب هم در بخش جایزه جن اشتاین قرار گرفتند که مختص آثاری است که تاثیرگذاری، ارزش، و اصالت دارند. "تحصیلکرده" نوشته تارا وست‌اور، "فراداستان" نوشته ریچارد پاورز، "شهروند غیرقانونی" نوشته خوزه اولیوارز، "حمل کردن: شعر" نوشته آدا لیمون، و "جمعه سیاه" نوشته نانا کاوامه نامزدهای نهایی این بخش هستند.

در بخش کتاب آزاد که به بهترین اثر نویسندگان رنگین‌پوست، که آثارشان را در سال 2018 در آمریکا منتشر کرده‌اند، اهدا می‌شود نویسندگانی چون شائونا باربوسا، تیرس کولمن، انجل گارسیا، و جنی ژای، و نفیسه تامپسون-اسپایر حضور دارند. سال گذشته جنی ژای با کتاب اولش در میان نامزدهای اولیه و نهایی جایزه قلم آمریکا در بخش کتاب‌اولی‌ها قرار داشت و این دومین بار است که در این فهرست قرار می‌گیرد. نکته جالب این بخش حذف "واشنگتن سیاه" نوشته اسی ادوگیان است که در فهرست نهایی جایزه بوکر 2018 هم بود و حتی جایزه گیلر، مهم‌‎ترین جایزه ادبی کانادا را هم در سال 2018 به دست آورد.

در بخش ترجمه نیز جایزه قلم به نویسندگانی اهدا می‌شود که آثاری را از کشورهای مختلف به زبان انگلیسی ترجمه کرده باشند. پنج اثر در این بخش به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شده‌اند.آثاری از زبان اسپانیایی، فرانسوی، ترکی، نروژی، و ایتالیایی نامزدهای این بخش را تشکیل می‌دهند. "ماه هلالی" نوشته شهریار مندنی پور و ترجمه سارا خلیلی که در سال 2018 در آمریکا منتشر شد در فهرست اولیه قرار داشت اما موفق نشد به فهرست نهایی راه یابد. "شرق‌بریده" نوشته نگار جوادی، نویسنده ایرانی به زبان فرانسوی در فهرست نهایی قرار گرفته است.

n00271103-t

جایزه 10 هزار دلاری دیامونشتاین –اشپیلفوگل نیز به نویسندگانی اهدا می‌شود که هنر مقاله‌نویسی را به عنوان بخشی از ادبیات به همگان یادآوری می‌کنند. مجموعه مقالات مختلفی از انتشاراتی چون پنگوئن، و پیکادور، و هافتون، فمینیست، و اف جی اس در این فهرست قرار گرفته‌اند.

جایزه قلم آمریکا نامزدهای خود را در بخش‌های دیگری چون آثار علمی، غیرداستانی و ورزشی، زندگینامه، و شعر نیز اعلام کرده است. برندگان هر بخش از این جایزه شناخته‌شده در بیست و ششم فوریه (7 اسفند) در دانشگاه نیویورک اعلام می‌شوند و برندگان از 3 تا 75 هزار دلار جایزه نقدی دریافت می‌کنند.

جایزه ادبی نگار جوادی جایزه قلم آمریکا شهریار مندنی پور ماه پیشانی شرق بریده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین