کد خبر: 31181 A

تلاش برای ردیابی کتاب‌های غارت‌شده توسط نازی‌ها

تلاش برای ردیابی کتاب‌های غارت‌شده توسط نازی‌ها

محققان اروپایی و آمریکایی دریافته‌اند که بسیاری از کتاب‌های غارت‌شده توسط نازی‌ها هنوز در قفسه‌ کتابخانه‌های آلمان و اروپا موجود است.

ایران آرت: غارت میلیون‌ها جلد کتاب توسط نازی‌ها طی جنگ دوم جهانی برای دهه‌ها تحت پیگیری و تحقیق محققان بوده لیکن هنوز در سطح وسیعی کتاب‌های مسروقه در قفسه‌های کتابخانه‌های آلمان و دیگر کشورهای اروپایی وجود دارند. البته کم پیش می‌آید در میان نسخه‌های بیشمار کتاب‌های مسروقه اثری با ارزشمندی یک نقاشی مسروقه با ارزش چند میلیون دلاری وجود داشته باشد.

اخیرا تحقیقات در این زمینه بیشتر شده و محققان اروپایی و آمریکایی رد بسیاری از کتاب‌های مسروقه را گرفته‌اند. بسیاری از این کتاب‌ها هنوز در قفسه‌های کتابخانه‌های اروپا موجود است.

این محققان با بهره و کمک از آرشیوهای باز امروزی و اینترنت و تعداد رو به رشد کتابخانه‌های اروپایی که اینچنین تحقیقاتی را در اولویت خود قرار می‌دهند به نتایج خوبی دست یافته‌اند.

به گزارش فارس به نقل از نیویورک تایمز، "اندرس رایدل" نویسنده کتاب "سارقان کتاب: غارت کتاب‌‌خانه‌های اروپا توسط نازی‌ها و دوران بازگشت میراث ادبی" در این مورد می‌گوید: "مردم برای سالیان با این مقوله کاری نداشتند لیکن من فکر نمی‌کنم که آنها نمی‌توانند هیچ‌کاری از پیش ببرند. البته با توجه به دامنه وسیع این غارت، کار پیش رو بسیار زیاد است."

بنابر اظهارات سباستین فینستِر والدر محقق مستقر در برلین، در بخش مرکزی و منطقه‌ای کتابخانه برلین تقریبا یک سوم از ۳ و نیم میلیون جلد کتاب از عناوین غارت شده توسط نازی‌ها هستند.

وی در ادامه می‌گوید: "بیشتر کتابخانه‌های عمده آلمان دارای کتاب‌های غارت شده توسط نازی‌ها هستند."

اما محققان می‌گویند نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان به بازگرداندن این حجم عظیم از کتاب‌ها امیدوار بود.

به عنوان مثال طی ۱۰ سال گذشته کتابخانه‌های آلمان و اتریش حدود ۳۰ هزار عنوان کتاب غارت شده توسط نازی‌ها را به ۶۰۰ هزار صاحبان، وارثان و موسسات بازگردانده‌اند. در یک مثال از سال ۲۰۱۵ تقریبا ۷۰۰ کتاب مسروقه از کتابخانه "لئوپولد سینگر"،  ـ متخصص در زمینه مهندسی نفت ـ توسط کتابخانه دانشگاه اقتصاد و بازرگانی وین به وارثانش برگردانده شده است.

"پاتریشیا کندی گریمستِد" محقق ارشد مرکز تحقیقاتی موسسه اوکراینی دانشگاه هاروارد و یکی از برجسته‌ترین متخصصان در حوزه کتابخانه و آرشیوهای مسروقه در طی جنگ جهانی دوم در این مورد گفت: "قطعا در زمینه پیگیری کتاب‌های مسروقه و بازگرداندن آنها پیشرفت داشته‌ایم لیکن این پیشرفت به کُندی صورت می‌گیرد. برخی مواقع یک جلد کتاب یه یک خانواده تعلق دارد و مدت‌های زیادی صرف پیگیری این موارد می‌شود."

خانم گریمستد در مورد سرنوشت میلیون‌ها کتاب مسروقه می‌گوید: "پس از جنگ دوم جهانی واحد آرشیو و هنرهای زیبای ارتش ایالات متحده میلیون‌ها کتاب غارت شده توسط نازی‌ها را بازگرداند. نقطه اصلی محل نگهداری کتاب‌ها در انبار آرشیو "اُفِنباخ" بیرون از فرانکفورت بود که در سابق ستاد مرکزی آی‌جی فاربن، که یک کارخانه شیمیایی تولید گاز سمی برای کشتار مردم بود. ارتش آمریکا بلافاصله پس از جنگ توانست ۳ میلیون از آن کتاب‌ها و نسخه‌ها را به کشورهای مبداشان بازگرداند."

او در ادامه می‌افزاید: "بسیاری از کتاب‌هایی که در آن زمان نازی‌ها چپاول کرده بودند به دست روس‌ها افتادند. روس‌ها برای بازپس دادن این کتاب‌ها مقاومت می‌کنند. آنها میلیون‌ها کتاب را که نازی‌ها به سرقت برده بودند را به روسیه برده و در کتاب‌خانه‌های مسکو تا ولادی‌ووستوک جای دادند. بسیاری از آنها نیز در مینسک هستند لیکن روس‌ها قصد پس دادن کتاب‌ها را ندارند. در بلاروس آنها در مورد احتمال تبادل کتاب با آلمان صحبت کردند ولی تاکنون هیچ حرکتی صورت نگرفته است."

نازی ها کتاب مسروقه کتابهای مسروقه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین