کد خبر: 31129 A

جایزه "تی.اس. الیوت" به شاعر زن رسید

جایزه "تی.اس. الیوت" به شاعر زن رسید

اولین مجموعه شعر هانا سولیوان با نام "سه شعر" برنده جایزه ۲۵ هزار پوندی "تی.اس الیوت" شد.

ایران آرت: هانا سولیوان جایزه "تی. اس. الیوت" را برای اولین مجموعه شعرش به نام "سه شعر" کسب کرد؛ این اتفاق را می‌توان نشانه‌ای برای جهان ادبیات دانست که همچنان در جست‌وجوی صداهای جدید است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، "سولیوان"‌ ۳۹ ساله سومین کسی است که توانسته برای اولین اثر خود جایزه ۲۵ هزار پوندی "الیوت" را از آن خود کند. در پنج سال اخیر "اوشن وونگ"‌ ویتنامی - آمریکایی در سال ۲۰۱۷ و "سارا هو" بریتانیایی - چینی در سال ۲۰۱۵ این جایزه را برای اولین مجموعه شعر خود کسب کردند. در سال‌های پیشین این جایزه بیشتر به شاعران باتجربه‌تری اهدا می‌شد که از میان آن‌ها می‌توان به "دِرِک والکوت" ،‌ "کارول ان دافی"‌، "تد هیوز"‌ و "سیموس هینی"‌ اشاره کرد.

"سولیوان‌"‌ که در دانشگاه‌های کمبریج و هاروارد تحصیل کرده،‌ به عنوان استادیار در دانشگاه استنفورد مشغول به کار بوده و در حال حاضر  به عنوان دانشیار در دانشگاه آکسفورد مشغول به کار است.

"سیند موریسی"‌ شاعر و برنده پیشین این جایزه بیان کرد:‌ "ستاره‌ای متولد شده است. او از کجا  آمده است؟ من به شخصه او را نمی‌شناسم،  پیش از این درباره او در مجله‌ای و یا هیچ جای دیگری نخوانده‌ام. او روال عادی را طی نکرده و این حیرت‌آور است. حتی اگر خودم برنده این جایزه می‌شدم تا این حد خوشحال نمی‌شدم."

کتاب "سولیوان"‌ شامل سه شعر بلند است: "تو،‌ زمانی که در نیویورک بسیار جوان بودی"‌، که به کنکاش در زندگی جوانان مختلفی می‌پردازد که همه اسیر بلاتکلیفی‌ها هستند و سعی دارند راه زندگی‌شان را از میان روابط و کارهای ناتمام‌شان پیدا کنند. "تا وقتی زمان هست تکرار کن"،‌ که یک بازبینی در هنر و ساختار است و موضوع دکترای "سولیوان"‌ نیز بوده است. سومین شعر با نام "گودال شن پس از باران" به ارتباط بین تولد فرزندش و مرگ پدرش می‌پردازد.

"سولیوان" یکی از پنج شاعر جدیدی بود که در لیست ۱۰ نفره از کتابش با رویکرد سیاسی یاد شده است. اسامی دیگر این افراد هستند:‌ "ترنس هیز"‌ نویسنده آمریکایی مجموعه "غزل آمریکایی برای قاتل گذشته و آینده من"‌، "تریسی کی اسمیت" نویسنده آمریکایی  کتاب "در آب دست و پا زدن"‌ مجموعه‌ای که متاثر از برده‌داری و تاریخ سیاه‌پوستان آمریکایی است، "سین اوبرایان" برنده سابق این جایزه که نویسنده کتاب "اروپا" است و در آن به روابط بریتانیا و اروپا می‌پردازد و "نیک لیرد"‌ نویسنده "احساس آزادی کن" که به حوادث اخیر از جمله برج گرنفل و بحران پناهندگان می‌پردازد.

جایزه "تی‌.اس. الیوت" از سال ۱۹۹۳ برای بزرگداشت نام "توماس استرنز الیوت"، شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و منتقد ادبی برنده‌ نوبل ادبیات  به  این عنوان نام‌گذاری شده است.

جایزه تی.اس.الیوت شاعر شاعر زن خانم شاعر شاعره تی. اس. الیوت هانا سولیوان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین