کد خبر: 30654 A

شعر اجتماعی به جای شعر سیاسی

شعر اجتماعی به جای شعر سیاسی

جواد مجابی می‌گوید به جای عنوان شعر سیاسی باید از شعر اجتماعی استفاده کرد.

ایران آرت: به بهانه انتشار چاپ دوم کتاب "آنتولوژی شعر اجتماعی ایران" مراسمی با حضور چهره‌های فرهنگی در کافه کتاب نشر "رود" برگزار شد.

در ابتدای جلسه رضا حیرانی به نمایندگی از نشر "ورا" ضمن خوش آمدگویی به میهمانان با اشاره به رویکرد این نشر در انتشار آثار تحلیلی پژوهشی در حوزه ادبیات از کتاب‌های این حوزه نشر نام برد.

همچنین خبر انتشار آنتولوژی‌های دیگری در ماه‌های آینده را داد.

به گزارش ایسنا، سپس جواد مجابی شاعر و منتقد با اشاره به اهمیت انتشار این اثر به شرایط تاثیرگذاری رخدادهای اجتماعی بر شاعران دوره‌های مختلف تاریخی پرداخت و سیر تحول شعرفارسی از مشروطه تا انقلاب را دهه به دهه بررسی کرد.

مجابی با تاکید براین‌که به جای عنوان شعر سیاسی باید از شعر اجتماعی استفاده کرد، گفت: مولف این کتاب در مقدمه خود به درستی اشاره کرده است که نمی‌توان شعر را امری جدا از اجتماع دانست.

در ادامه مراسم  از محمد خلیلی به عنوان یکی از شاعران کتاب برای شعرخوانی دعوت شد.

حافظ موسوی -مولف و گردآورنده کتاب- با بیان خاطره‌ای از شب‌های شعر گوته یادآور شد که در آن دوره محمد خلیلی را به عنوان شاعر کارگری می‌شناختند.

پس از شعرخوانی محمد خلیلی، پیام سیروس مشفقی که به دلیل کسالت در جلسه غایب بود خوانده شد.

در ادامه حافظ موسوی با بیان این‌که گردآوری و آماده‌سازی "آنتولوژی شعر اجتماعی ایران" زمان زیادی برده است، درباره  دلایل انتخاب نمونه شعرها و همچنین چرایی انتخاب دوره تاریخی مشروطه تا انقلاب برای جلد نخست کتاب توضیحاتی ارائه کرد.

موسوی از ضرورت انتشار جلد دوم این اثر سخن گفت و اظهار کرد: جلد بعدی به دوره تاریخی چهل سال اخیر می‌پردازد.

 او سپس به تفاوت رویکرد شاعران اجتماعی‌نویس با شاعران نسل اول و دوم‌اش اشاره کرد و گفت: در شعر شاعران جوان امروز مسئله فرم،  غالب بر بیانگری بوده و باید رویکرد اثر بخشی اجتماعی را با دقت در لایه‌های شعرشان جستجو کرد.

جواد مجابی کافه کتاب نشر رود شعر اجتماعی شعر سیاسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین