کد خبر: 30312 A

بزرگان هنر و ادبیات عرب که امسال از دنیا رفتند

بزرگان هنر و ادبیات عرب که امسال از دنیا رفتند

حنا مینا، صبری موسی، الطیب الوحیشی و ریم بنا از جمله چهره‌های مشهور ادبیات و هنر عرب هستند که امسال از دنیا رفتند.

ایران آرت: برخی از مهمترین شخصیت های هنری و فرهنگی جهان عرب از جمله مصر، سوریه، لبنان، اردن، الجزایر در سال 2018 درگذشتند که شبکه اسکای نیوز به زندگی و آثار و افتخارات آنها نگاهی انداخته است.

"حنا مینا" رمان نویس سوری معروف قرن 20 یکی از برجسته ترین چهره های هنری جهان عرب که در سال 2018 فوت کرد در رمان های خود به واقعیت های اجتماعی و مبارزه طبقاتی می پرداخت. 

وی در رمان های خود به دریا، زندگی ملوانان شهر لاذقیه و خطراتی که آنها را تهدید می کرد پرداخته و دریا را منبع الهام خود قرار داده بود.

به گزارش ایرنا، "صبری موسی" از چهره های برجسته فرهنگی مصر دیگر شهیری است که اعراب از دست دادند. وی پس از فارغ التحصیلی از مدرسه دمیاط به حرفه روزنامه نگاری مشغول شد و چندین کتاب درباره ادبیات سفر و رمان به رشته تحریر درآورد.

"الطیب الوحیشی" کارگردان و از پیشکسوتان سینمای تونس که کار خود را با تولید فیلم های مستند مانند جاده متقاطع در سال 1970 و مجسمه ها در سال 1197 آغاز کرد و فیلم وی به نام (روستای من ، روستایی میان روستاها ) توانست جایزه مسابقات فیلم های کوتاه در سال 1972 را از آن خود کند.

فیلم دیگر وی به نام (سایه زمین) نیز توانست جایزه جشنواره سینمایی فیلم کن در سال 1982 را برای اش به ارمغان آورد و از چند جشنواره عربی - اروپایی نیز جایزه بگیرد.

"ریم بنا" دختر شاعر فلسطینی "زهیره صباغ" ،خواننده مبارز فلسطینی که دارای چندین آلبوم موسیقی ملی بود نیز به دلیل بیماری سرطان درسال جاری دار فانی را ودا گفت.

سبک موسیقی وی بر پایه ادغام گویش های سنتی فلسطین با موسیقی معاصر است.

"یاسر المصری" هنرپیشه اردنی که در حادثه تصادف رانندگی کشته شد دارای چندین فیلم مهم و کار در سریال نمر بن عدوان می باشد.

"رشید طه " هنرپیشه الجزایری که مشهور به ترکیب آهنگ راک با موسیقی عربی است و آهنگ (یا الرایح وین مسافر) را بازخوانی کرده و تیم موسیقی خود به نام 1،2،3 با همراهی خالد وفوضیل دو جوان الجزایری در جشنواره موسیقی فرانسه جایزه کسب کرد نیز در سال 2018 وفات یافت.

"جمیل راتب" هنرپیشه مصری نیز در سن 60 سالگی با هنرنمایی در فیلم های جهانی از جمله "لورنس عرب" وفیلم "ترابیز" درجشنواره سینمایی قاهره در سال 2018 موفق به کسب جایزه شده بود چندی بعد در همین سال فوت کرد.

"سمیر خفاجی" و "جلال امین" از نویسندگان معروف مصر نیز در سال جاری وفات یافتند. 

"نبیل الاظن" کارگردان لبنانی معروف که تئاترفرانسوی را در کشورش احیا کرد و با توجه به تالیف رمان های بین المللی وی را پدر رمان لبنان می نامند در سال 2018 درگذشت.

"زیاد ابو عبسی" هنرپیشه تئاتر لبنان نیز در همین سال به دیدار حق شتافت.

"اسماعیل فهد اسماعیل" نویسنده کویتی نیز که از خود آثار و تالیفات زیادی در حوزه سینما برجا گذاشت در سال 2018 وفات یافت. 

از دیگر هنرمندان واصحاب رسانه های جهان عرب فوت شده در سال 2018 می توان به محمد متولی هنرپیشه مصری ،عبدالله البارونی هنرپیشه کویتی ، طه سالم هنرمند عراقی، زیاد ابوسویلم هنرمند اردنی ،موسی عمار هنرپیشه اردنی و ماهر عصام هنرپیشه مصری و سالم سلطان هنرپیشه بحرینی اشاره کرد.

حمدی قندیل، احمد عبد الوارث روزنامه نگاران مصری و توفیق العشاء و ماکده موره از هنرپیشه های سوری و جمال علام خواننده الجزایری و جلال عبدالقادر هنرپیشه مصری از دیگر هنرمندان فوت شده در سال 2018 جهان عرب هستند.

 

ریم بنا حنا مینا صبری موسی الطیب الوحیشی زهیره صباغ ادبیات عرب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین