کد خبر: 30043 A

مسعود شفیعی: هنر می‌تواند تبدیل به کالا شود / فرهنگ‌مان را تبدیل به کالای سودآور کنیم

مسعود شفیعی: هنر می‌تواند تبدیل به کالا شود / فرهنگ‌مان را تبدیل به کالای سودآور کنیم

یک استاد و مدیر دانشگاهی گفت که در پروژه‌های علمی و فرهنگی باید به سمتی برویم که علم را تبدیل به صنعت و کالای صنعتی کنیم.

ایران آرت: دکتر مسعود شفیعی، استاد دانشگاه امیرکبیر و مسئول ارتباط صنعت و دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همزمان با هفته پژوهش گفت: مراسمی که در این هفته برگزار می‌شود اهمیت مقوله پژوهش را در کشورمان بیان می‌کند. از گذشته و در مدرسه موضوعی برای انشا به ما می‌دادند که می‌پرسید: «علم بهتر است یا ثروت». به نظرم این یک موضوع کاملا انحرافی است، زیرا علم عین ثروت است و این دو از هم جدا نیستند. باید ایده‌های علمی تبدیل به کالایی برای بازار شوند. برای این کار باید تحقیقات ما در سطوح مختلف تبدیل به صنعت شود تا بتوانیم از آن بهره ببریم.

وی افزود: در همین راستا، باید اقتصاد دانش بنیان اولویت قرار گیرد. اقتصادی که بر پایه دانش و تبدیل ایده به محصول بنیان نهاده شده است. دانشگاه‌های ما باید کارآفرین، مهارت محور و تقاضا محور باشند. داشتن مهارت کافی نیست و در این راستا باید شرکت‌های دانش بنیان تاسیس شوند تا بتوانند مهارت را به صنعت تبدیل کنند.

او گفت: این اتفاق نقش پژوهش در رخدادهای علمی را پررنگ می‌کند و در کنار آن رساله‌های دکتری و کارشناسی ارشد را به سمت نیازهای جامعه می‌برد. در نهایت این جامعه است که از نتیجه پژوهش‌ها استفاده می‌کند.

این مدیر دانشگاهی همچنین توضیح داد: امروز صنعت باید صاحب برنامه‌هایی برای فناوری، رقابت، مدیریت کلان و بهره‌وری باشد تا بتواند در بازار جهانی نفوذ پیدا کند. این موضوع باعث می‌شود که تحریم‌ها علیه ملت ما کمرنگ شود زیرا وقتی بازار جهانی وابسته به ما باشد به سادگی نمی‌توانند اقتصاد ما را تحریم کنند.

شفیعی اقتصاد تک محصولی را از جمله بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: صنعت در این اقتصاد جایی ندارد. چون به نوعی با وجود درآمد فروش نفت، سیر هستیم و نیازی به صنعت حس نمی‌شود. اما حالا که با تحریم رو به رو هستیم باید به این نتیجه برسیم که تحقیق را به فناوری تبدیل کنیم تا بتوانیم جایگاه شایسته خودمان را در جهان به دست بیاوریم.

مسئول ارتباط صنعت با دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین توضیح داد: برای دستیابی به اهداف‌مان باید طبق برنامه توسعه پیش برویم. مسئولان عالی رتبه کشورمان باید به دنبال تبیین استراتژی توسعه صنعتی باشند. ما در بحث قوانین مشکل زیادی نداریم. مصوبات خوبی در برنامه سوم داریم ولی ضمانت اجرایی لازم را ندارند.

او گفت: دانشگاه‌های ما باید پاسخگوی نیازهای صنعتی و اقتصادی کشور باشند. شاخص توسعه علم در حال حاضر ISI است و در این زمینه در دنیا شانزدهم هستیم و در منطقه اغلب رتبه اول را داریم. این خوب است ولی مقالاتی که تبدیل به پترن و وارد چرخه اقتصاد و فناوری شوند، کم داریم. تا زمانی که مقالات ما به سمت برآورده کردن این نیاز نروند، ضرر می‌کنیم. اگرچه تولید علم که یک شاخص جهانی است خوب عمل کردیم ولی در مرحله بعد از آن عملکرد خوبی نداشتیم.

استاد تمام دانشگاه امیرکبیر گفت: باید خیلی کار کنیم. آیین‌نامه ارتقا یکی از مواردی است که باید کاربردی شود و در گرندها به آن توجه شود تا دانشجویان و استادان ترغیب شوند مقالات‌شان را در این چرخه وارد کنند.

دکتر مسعود شفیعی توضیح داد: گرچه ارتباط صنعت با دانشگاه یک ارتباط فنی است ولی علوم انسانی مثل مدیریت، جامعه‌شناسی، حقوق و ... هم وجه فنی دارند و باید مورد توجه قرار گیرند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: هنر هم یکی از مواردی است که می‌توان از آن در بسیاری زمینه‌های صنعت بهره برد و آن را کاربردی کرد. از طراحی و بسته‌بندی گرفته تا ترکیب رنگ. گرچه فرهنگ برآورده کننده نیاز جامعه است ولی می‌تواند به عنوان یک کالا هم به بازار جهانی عرضه شود و سودآور باشد. در زمینه هنر و فرهنگ می‌توانیم به سمتی برویم که از مزیت‌های تاریخی، جغرافیایی و تمدنی خودمان استفاده کنیم و فرهنگ‌مان را تبدیل به کالای سودآور کنیم.

 

مسعود شفیعی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین