کد خبر: 29810 A

بودجه فرهنگ و هنر؛ از وزیر تا وکیل ناراضی، هنرمندان شاکی! /بودجه 98 و سهم هنر

بودجه فرهنگ و هنر؛ از وزیر تا وکیل ناراضی، هنرمندان شاکی! /بودجه 98 و سهم هنر

آزاده جعفریان : نکته تکراری ست: گلایه جدی جامعه هنری از اندک بودن بودجه این عرصه! اما تکرار مکرر این گلایه سبب نشده از عمق فاجعه کاسته شود.از اظهار نظرهای تازه هنرمندان در همین خصوص در میابید که بودجه سال آینده و سهم فرهنگ و هنر برای آنها ضروری تر از همیشه است، شرایط خاص اقتصادی کشور، تنگناهای مالی متعددی برای اهل هنر پدید آورده و آنها تاکید دارند اگر قرار است گشایشی حاصل شود اکنون وقتش است.

ایران آرت : آزاده جعفریان : نکته تکراری ست: گلایه جدی جامعه هنری از اندک بودن بودجه این عرصه!

اما تکرار مکرر این گلایه سبب نشده از عمق فاجعه کاسته شود.از اظهار نظرهای تازه هنرمندان در همین خصوص در میابید که بودجه سال آینده و سهم فرهنگ و هنر برای آنها ضروری تر از همیشه است، شرایط خاص اقتصادی کشور، تنگناهای مالی متعددی برای اهل هنر پدید آورده و آنها تاکید دارند اگر قرار است گشایشی حاصل شود اکنون وقتش است.

گویا صدای آنها به تصمیم سازان هم رسیده است، کمااینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کاشان گفته است:" سهم حوزه فرهنگ و هنر از بودجه کشور همواره کمتر از دو و نیم درصد و بسیار اندک است. این بودجه تناسب کافی با ظرفیت ها، نوآوری ها و کارکردهای این بخش ندارد. "

پیش تر هم سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ در نوشتاری از عدم تخصیص ارز دولتی به هنر و رویدادهای هنری گلایه کرده بود، که این مهم در آستانه جشنوارهای فجر یک زنگ خطر جدی محسوب می شود؛ حسینی تاکید داشت در این روزها بیش از هر روز دیگری به حضور پررنگ بین المللی هنر ایران نیاز داریم و عدم توجه به تامین بودجه این بخش سهل انگاری محض است.

اعتراض مقام های دولتی عرصه فرهنگ در حالی ست که خبرهای متفاوتی از مجلس شورای اسلامی به گوش می رسد که برخی شان امیدبخش است. مجلس نقش تعیین کننده ای در ساختار بودجه دارد و کمیسیون تلفیق و یا کمیسیون فرهنگی مجلس می تواند ارقام بودجه فرهنگ و هنر را حائز تغییر معناداری کنند.

سیده فاطمه ذوالقدر، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به هنرآنلاین خبر داده است:" کمیته بودجه ۹۸ از مهرماه فعال شد و جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف و از جمله سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم. بر همین اساس سعی خواهیم کرد با اختصاص بودجه مناسب به بخش فرهنگ از مشکلات هنرمندان بکاهیم."

او خاطر نشان کرد: "هر سال ردیف بودجه خاصی برای هنر و فرهنگ در نظر گرفته می‌شود و ما شاهد افزایش بودجه به صورت سنواتی در این بخش هستیم، اما به دلیل گستردگی حوزه فرهنگی همواره با کمبود بودجه در این بخش مواجهیم."

علیرضا ابراهیمی، عضو هیئت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نیز در این باره گفت:" ۳۲ دستگاه متولی امر فرهنگ در کشور داریم و بودجه خالص حوزه فرهنگ در سال ۹۷ حدود ۹ هزار میلیارد تومان بوده است که به نظرم این رقم ناچیزی از کل بودجه است."

وی افزود:" با توجه به دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی در کشور، همه توجه‌ها به سمت حوزه اقتصاد متمرکز شده است و متاسفانه شاهدیم که دولت و مجلس رویکرد فرهنگی کمتری دارند و سهم فرهنگ از بودجه کشور ناچیز است."

او هم خبر داد: "کمیسیون فرهنگی امسال کاری انجام داد که متفاوت از سال‌های گذشته بود. تمام دستگاه‌های متولی فرهنگ زیر نظر کمیسیون فرهنگی، با حضور در سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای را برگزار کردند و دغدغه‌های فرهنگی در این جلسه عنوان شد و با این اوصاف امیدواریم بودجه فرهنگی رشد پیدا کند."

او در عین حال توضیح داد: با وجود مشکلات فعلی نمی‌توان انتظار تغییر چندانی داشت؛ ولی ما در تصویب بودجه ۹۸ سعی می‌کنیم نگاه ویژه‌ای به مقوله فرهنگ داشته باشیم."

با وجود انتشار چنین پیام هایی نگاه اهالی هنر به بودجه همچنان بدبینانه است، و برخی با نقدهای تند در این باره صحبت می کنند، در زیر نگاه سه چهره صاحب نام هنر را می خوانیم:

-شرایط بد اقتصادی دلیل ضربه به هنر نمی شود

شاهین فرهت معتقد است، فرهنگ وهنر ارکان مهم یک جامعه هستند و اگر بودجه کمی به این حوزه تعلق گیرد دیگر چیزی از هنر باقی نمی‌ماند.

این آهنگ‌ساز باسابقه گفت: همه ما می دانیم که کشورمان در شرایط بد اقتصادی قرار دارد ولی این مشکل نباید به فرهنگ و هنر ضربه بزند پس مسئولین باید بودجه خوبی به این بخش در سال آینده اختصاص دهند.

فرهت در ادامه بیان کرد: در شرایط نامناسب اقتصادی فرهنگ و هنر می تواند شادی را به جامعه تزریق کند و به همین دلیل است که این بخش مهم‌ترین حوزه است زیرا می‌تواند امید را در دل مردم زنده کند.

این آهنگساز تاکید کرد: همه هنرمندان از مسئولین می‌خواهند تا در سال آینده بودجه خوبی برای بخش فرهنگ و هنر در نظر بگیرند.

شاهین فرهت افزود: فرهنگ وهنر رکن مهم یک جامعه هستند و اگر بودجه کمی هم به این حوزه تعلق گیرد دیگر چیزی از هنر باقی نمی ماند.

فرهت در پایان گفت: از مهم ترین آسیب‌ها این است که نبود فعالیت‌های هنری سبب می شود جامعه بی روح شود و افسردگی سر تا سر جامعه را فرا گیرد.

- بودجه فرهنگ وهنر باید دوبرابر شود

قطب‌الدین صادقی معتقد است در این دوران بحران، مسوولان نباید بگذارند به بخش فرهنگ وهنر ضربه بخورد.

این کارگردان تئاتر و استاددانشگاه، با این توضیح که بودجه بخش فرهنگ وهنر نه تنها نباید کم شود بلکه باید بیشتر هم شود، گفت: "چرا همیشه بخش فرهنگ وهنر خاکریز می‌شود؟ چرا بحران به هنرمندان منتقل می‌شود؟ در حالی که در شرایط بحرانی بخش فرهنگ و هنر نیازمند حمایت و توسعه است."

او با تاکید بر این که وقتی تولید فرهنگ وهنر به خطر بی‌افتد خلا ایجاد می‎شود، افزود: این خلا، ناامیدی، سردرگمی، خستگی و یاس با خود به همراه دارد از همه بدتر فضایی ایجاد می‌شود برای ورود کالای فرهنگی بیگانه که لزوما با ما یکی نیستند.

این استاد دانشگاه افزود: از سویی دیگر با کم شدن بودجه، هنرمندان بیکار می‌شوند و این بحران خانوادگی و اقتصادی، به آنها لطمه می‌زند. بیکاری یاس و ناامیدی باعث می‌شود، این تلخی به تفکر، عواطف و آثار هنرمندان وارد ‌شود و آنها دوباره آن را  به جامعه برمی‌گردانند که بسیار اتفاق بدی است.

صادقی با بیان این که بودجه فرهنگ و هنر باید دوبرابر شود، اظهارداشت: در این دوران بحران، مسوولان نگذارند به فرهنگ و هنر ضربه بخورد. یک رایحه و اندکی خوش‌بینی وجود دارد که به جامعه تزریق می‌شود حداقل این خوش‌بینی در آثار هنرمندان فروکش نکند.

-  سرشاخه‌های نازک اجتماع آسیب می بینند
 
نصرالله افجه ای،‌که در آبان 1387 چهره ماندگار خوشنویسی شده و در عرصه نقاشی خط صاحب سبک است، از منظری دیگر منتقد بودجه ناچیز فرهنگ و هنر است. او معتقد است این جوان‌ها و هنرمندان بی نام و نشان هستند که از کمبود بودجه هنر رنج می‌برند.
افجه‌ای، درباره رابطه مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان گفت: در سالهای اخیر در حوزه تجسمی شاهد بودیم که وزارت ارشاد خرید اثری از هنرمندان این عرصه نداشته است ولی در عین حال هنرمندان تجسمی در بیشتر زمینه‌ها تابع تصمیمات این وزارتخانه بودند. بنده به عنوان هنرمندی که از بدو تاسیس موزه هنرهای معاصر در آن فعال بودم و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی زیادی برگزار کرده‌ام، همواره مانند هم‌صنفی‌هایم در خدمت فرهنگ کشور بودم اما دولت کمتر کاری برای ما کرده است. 
وی افزود: آنچه هنرمند را سرآمد می‌کند درواقع تکیه بر توانایی‌های شخصی خودش است. هنرمند را نمی‌توان با بخشنامه ادرای ساخت. اما در عین حال نمی توان از ارزش گذاری اجتماع نیز غافل شد. کمااینکه در جوامع پیشرفته نقش و جایگاه هنرمندان مشخص و واضح است. به نظرم بی‌توجهی به مسائل مالی هنر و هنرمندان از نادانستگی است، نباید چنین تلقی شود که فرهنگ برای تصمیم‌گیران کشور در درجه دوم و سوم اهمیت قرار دارد زیرا چنان نگاه و باوری به زیرساخت های اندیشگی و فرهنگی جامعه آسیب جدی ‌می زند. نباید تصور شود مسئولین با هنر بیگانه‌اند و به همین دلیل بودجه آن ناچیز است، زیرا کارکرد هنر ساخت اخلاق و فرهنگ تک تک مردم جامعه است، معنای هنر این نیست که تنها زیبا بنویسیم یا یک نقاشی زیبا بکشیم، هنر در تمام شئون زندگی مثل زیبا راه رفتن و زیبا خرید کردن هم جاری است و نمی‌توان آن را محدود کرد. برای همین است که هنر در زمینه فرهنگ سازی تاثیر مستقیم دارد." 
افجه‌ای در پایان گفت: من پیر هستم و با همین شرایط دارم کارم را می‌کنم و انتظاری هم از دولت ندارم ولی بودجه فرهنگ و هنر باید به سرشاخه‌های نازک اجتماع تزریق شود تا هنرمندان جوان بتوانند رشد کنند. هنرمندان بی نام و نشان زیادی در جاهای دور و نزدیک داریم که نیاز به حمایت دارند و کم بودن بودجه‌های هنری روی زندگی و کیفیت آثار آنها قطعا تاثیر می‌گذارد."
 

 

آزاده جعفریان شاهین فرهت نصرالله افجه‌ای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه 98 سیدمجتبی حسینی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین