کد خبر: 29158 A

کشف آثاری منتشرنشده‌ از شاعر معروف / عکس

کشف آثاری منتشرنشده‌ از شاعر معروف / عکس

دست‌نوشته منتشرنشده‌ای از شاعر انگلیسی قرن هفدهم یافت شد.

ایران آرت: مجموعه شعری از جان دان با قدمتی 400 ساله، که گفته می‌شود بزرگترین مجموعه شعر نویسنده انگلیسی است و احتمالاً بیش از 200 هزار پوند به فروش برسد، در خانه‌ای روستایی در شهر سافِک در شرق انگلیس یافت شد.

این دست‌نوشته 400 ساله حدود دو قرن در جعبه‌ای در مِلفورد هال، که خانه‌ای عمومی و تاریخی  است، نگهداری شده است. دکتر گابریل هیتون در حال بررسی این خانه بود که این جعبه پر از کاغذ را پیدا کرد.

به گزارش ایبنا به نقل از گاردین، هیتون در این باره می‌گوید: "هیچ‌کس از وجود این جعبه خبر نداشت و جعبه با چند مورد آرشیوی دیگر در گوشه‌ای از خانه قرار داشت. من جعبه را باز کردم و کاغذهای دست‌نویس زیادی در آن پیدا کردم که نام و امضای جان دان در پایانش نوشته شده بود. بعد از خواندن چند صفحه دریافتم با گنجینه‌ای بزرگ از آثار جان دان روبه‌رو هستم. لحظه مهم و هیجان‌انگیزی بود."

manuscript

دان، کشیش و شاعر قرن هفدهم چند شعر مهم در زبان انگلیسی از جمله "غزل‌های مقدس" و اشعار عاشقانه متعدد است و بِن جانسون، نمایشنامه‌نویس و منتقد هم‌دوره‌اش دان را "اولین شاعر دنیا در خیلی چیزها" نام برد. البته بسیاری از آثارش در دوره حیاتش منتشر نشد و شاعر انگلیسی دوست داشت آثارش را فقط گروهی خاص در جامعه بخوانند.

هیتون معتقد است بسیاری از اشعار یافت‌شده در آغاز حرفه‌اش نوشته شده است و از آنجا که دان کشیش بود و این اشعار پر از توصیفات جسمانی است دوست نداشت در معرض دید عموم قرار گیرد. "اما بی‌شک این اشعار توسط جان دان مرتب شده است. پس از مرگش اشعارش منتشر شدند و بازار علاقه‌مند به این نوع اشعار وجود نداشت و شاید به این دلیل هیچ‌وقت وارد بازار نشدند."

دست‌نوشته‌های یافت‌شده در سالن مِلفورد یکی از بزرگ‌ترین مجموعه اشعار جان دان است و احتمالاً حدود 200 تا 300 هزار پوند به فروش برسد. هیتون می‌گوید: "این مجموعه هر ژانری را که دان در آن شعر می‌نوشت دربرمی‌گیرد. اشعار مذهبی، عاشقانه، و هجو زیادی در این مجموعه هستند."

جان دان شاعر، کشیش، و هجونویس انگلیسی در سال 1572 در لندن به دنیا آمد و به خاطر سبک واقع‌گرایانه و توصیف جسمانی در اشعارش معروف شد. دان شاعری مذهبی هم بود و طرفداران زیادی داشت. شاعران زیادی از موضوع و سبک نگارش وی تقلید کردند که با عنوان شاعران متافیزیک شناخته می‌شوند.

شاعر جان دان اشعار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین