کد خبر: 27701 A

انتشار داستانی نادیده از سیلویا پلات 55 سال پس از مرگ شاعر

انتشار داستانی نادیده از سیلویا پلات 55 سال پس از مرگ شاعر

داستانی کوتاه که سیلویا پلات 66 سال پیش در دوران دانشجویی خود نوشته بود، ژانویه 2019 برای نخستین بار منتشر می‌شود.

ایران آرت: مهدی فروتن: داستان کوتاه «مری ونتورا و پادشاه نهم» جایگاهی مهم در کارنامه شاعر و نویسنده آمریکایی دارد که تنها 30 سال زندگی کرد و در 1963 از دنیا رفت. پلات داستان کوتاه خود را سال 1952 در 20 سالگی نوشت، آن هم وقتی که هنوز در آمریکا دانشجو بود. قرار است انتشارات فیبر «مری ونتورا و پادشاه نهم» را نودمین سال آغاز به کار خود منتشر و روانه بازار کند.

پیتر کی استینبرگ، پلات‌شناس برجسته معتقد است آنچه این شاعر نامدار نوشته کاملا با شیوه کاری او پیش و پس از این داستان کوتاه تفاوت دارد. او می‌گوید: «این داستان کاری مهم در کارنامه پلات و متفاوت از آن چیزی است که مردم عادت به خواندنش داشته‌اند. از این رو، انتشار داستان «مری ونتورا و پادشاه نهم» در آینده نزدیک برای خواندن و بررسی آن تجربه‌ای بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.»

داستان درباره دختری جوان است که پدر و مادرش او را در راهروهای پرنور و کلیسامانند یک ایستگاه رها می‌کنند؛ جایی که سالن انتظارش با انبوه دود و بخار پر شده است. دختر آنجا سوار کالسکه‌ای عجیب با صندلی‌های سرخ‌رنگ و مجلل می‌شود و زنی مهربان را می‌بیند که با سرعت گرفتن قطار به سوی تونل‌های تاریک در یک چشم‌انداز غمناک پاییزی، مسئولیت راهنمایی او را بر عهده می‌گیرد.

پلات «مری ونتورا و پادشاه نهم» را در دسامبر 1952 در سومین سال حضور در دانشگاه اسمیت کالج نوشت؛ دورانی بسیار هیجان‌انگیز اما پردردسر برای سیلویای 20 ساله. شرح این دوران در روایت اندرو ویلسن از زندگی پلات در کتاب «ترانه عاشقانه دختر دیوانه» آمده است؛ کتابی که زندگینامه‌نویس سرشناس در آن نخستین سال‌های زندگی شاعر آمریکایی را به تصویر کشیده است.

به گفته ویلسن، سیلویا پلات بسیاری از داستان‌های خود را بر اساس تجربه‌های شخصی خود از زندگی می‌نوشت اما «مری ونتورا و پادشاه نهم» به دلیل داشتن مایه‌های متافیزیکی اساسا جایگاهی متفاوت در کارنامه او دارد و قابل مقایسه با دیگر داستان‌هایش نیست. استینبرگ هم با این نظر موافق است. او کار جمع‌آوری و ویرایش مجموعه‌ای از نامه‌های پلات را ماه گذشته به پایان رساند.

پس از پایان دوران تحصیل در اسمیت کالج در 1955، پلات تا لحظه مرگ در 1963 به کار نوشتن داستان و سرودن شعر ادامه داد اما این انتشار مجموعه‌ای از شعرهایش در 1965 (دو سال پس از مرگ) بود که جایگاه او را به عنوان یکی از مهم‌ترین شاعران قرن بیستم تثبیت کرد. کارشناسان معتقدند «مری ونتورا و پادشاه نهم» برای یک دختر 20 ساله داستانی «بسیار بسیار خوب» است.

سیلویا پلات مری ونتورا و پادشاه نهم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین