کد خبر: 2758 A

جشنواره شعر فجر برگزیدگانش را شناخت

سکه‌های فجر به جواد مجابی و عمران صلاحی نرسید

سکه‌های فجر به جواد مجابی و عمران صلاحی نرسید

آیین پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه چهارشنبه 18 اسفند در سالن نور مشهد برگزار شد.

ایران‌آرت: آیین پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه چهارشنبه 18 اسفند در سالن نور مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، در آیین پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی جشنواره شعر فجر که عصر امروز (18 اسفندماه) و با حضور سیدرضا امیری‌صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان ادبی، مدیران استانی و اهالی شعر و ادب در مشهد برگزار شد، شاعران برتر جوایز خود را دریافت کردند.

در بخشی از این مراسم، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: «سخن شعرا محترم و مقدس است و جامعه آن را می‌پسندد زیرا شاعران از پاکی‌ها سخن می‌گویند. آنان سرمایه‌های کشور هستند و همواره در تاریخ حیات دارند و تداوم بخش حیات جامعه نیز هستند.»

در بخش دیگری از این آیین، جوایز آثار و شاعران برتر اهدا شد.

داوران بخش شعر بزرگسال جشنواره شعر فجر، شامل بهمن ساکی، قربان ولیئی و فریبا یوسفی، همچنین محمدکاظم کاظمی (دبیر علمی جشنواره) و اسماعیل امینی (نماینده هیات علمی جشنواره) برگزیدگان این بخش را معرفی کردند که طبق رأی آنان، «کتاب تردید» اثر عبدالحمید ضیایی از نشر هزاره ققنوس و «ولی به این دیری» سروده سمانه کهرباییان از انتشارات فصل پنجم، مشترکاً برگزیده شدند و هریک از آنان 15 سکه بهار آزادی دریافت کردند.

همچنین کتاب «فواره‌ها» از علیرضا سپاهی لایین، منتشر شده از سوی انتشارات سپیده‌باوران با به دست آوردن عنوان تقدیری، 10 سکه بهار آزادی برای سراینده‌اش به ارمغان آورد.

چهار کتاب «با جانِ اشیاء» سروده سیروس نوذری، «تاوان کلمات» از عبدالجبار کاکایی، «در این اتاق‌ها» اثر جواد مجابی و «عطر بیدار زمین» از عمران صلاحی، دیگر نامزدهای بخش شعر بزرگسال جشنواره شعر فجر امسال بودند.

در بخش شعر افغانستان با داوری محمدمحسن سعیدی، علی‌محمد مودب و غلام‌رضا طریقی، آثار و شاعران زیر برگزیده شدند و هریک 7 سکه بهار آزادی دریافت کردند.

«در خواب‌هایم کودکِ غمگینی‌ست» اثر روح‌الامین امینی از انتشارات آرمان‌شهر، «دوشنبه‌های کوهی» سروده سیده تُکتَم حسینی از انتشارات سوره‌ مهر، «راهِ ابریشمِ آزادی» اثر قنبرعلیِ تابش از نشر عرفان، «عقاب‌ چه‌گونه می‌میرد» سروده ابوطالب مظفری از نشر تاک و «صد غزل» از عفیفِ باختری از انتشارات انجمن قلم افغانستان برندگان این بخش بودند.

هیات داوران بخش ویژه افغانستان، این آثار را از میان کتاب‌های چاپ شده 10 سال اخیر شاعران این کشور انتخاب کردند.

در بخش «درباره شعر» یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر، 30 سکه‌ بهار آزادی به نصرالله پورجوادی به خاطر کتاب «بابا طاهر؛ شرح احوال و نگاهی به آثار باباطاهر» از انتشارات فرهنگ معاصر اعطا شد.

محمدسرور مولایی، مریم حسینی و زیبا اشراقی، اعضای هیأت داوران این بخش همراه با فاطمه راکعی، نماینده هیات علمی جشنواره و محمدکاظم کاظمی، دبیر علمی جشنواره، اعضای کمیته نهایی انتخاب آثار در این بخش را تشکیل می‌دادند.

داوران بخش شعر کودک و نوجوان، شامل محمدحسن حسینی، انسیه موسویان و سعیده موسوی‌زاده، همچنین محمدکاظم کاظمی (دبیر علمی جشنواره) و مصطفی رحماندوست (نماینده هیات علمی جشنواره) فهرست برگزیدگان و تقدیری این بخش را به شرح زیر اعلام کردند:

«قِچ قِچ» سروده طیبه شامانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «وای اگر دُم داشتم»، سروده مریم هاشم‌پور از همین ناشر، به صورت مشترک در بخش کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره شعر فجر برگزیده شدند و به هریک از آنها 15 سکه بهار آزادی تعلق گرفت.

همچنین مهدی مرادی با کتاب «آوازهای سیب‌زمینی» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در میان تقدیری‌های جشنواره یازدهم قرار گرفت و 10 سکه بهار آزادی به این اثر داده شد.

 

 

جامعه جشنواره بین المللی شعر عبدالجبار کاکایی مشهد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین