کد خبر: 27235 A

صادر کردن نویسنده به جای تولید / موج سومی که در ادبیات شکل گرفت

صادر کردن نویسنده به جای تولید / موج سومی که در ادبیات شکل گرفت

مدیر انتشارات سایمون اند شوستر کانادا اعتقاد دارد وضعیت صنعت نشر این کشور در مرحله‌ای قرار دارد که موج سوم خطاب می‌شود.

ایران آرت: انتشارات سایمون شوستر در کنار انتشاراتی چون انتشارات هارپرکالینز، گروه پنگوئن و راندوم هاوس از بزرگترین گروه‌های انتشاراتی انگلیسی زبان در جهان هستند. سایمون اند شاستر سالانه بیش از 2هزار کتاب در 35 چاپخانه خود در کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا منتشر می‌کند. به گزارش ایبنا به نقل از پابلیشرزویکلی، کوین هانسون رئیس انتشارات سایمون اند شوستر در کاناداست و اعتقاد دارد انتشارات در این کشور رشد بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند که او از آن با عنوان موج سوم یاد می‌کند. در مصاحبه زیر هانسون درباره این موج توضیح می‌دهد:

قبل از اینکه درباره موج سوم صحبت کنید، کمی درباره دو موج قبلی توضیح دهید. 

در اوایل سال‌های بعد از جنگ جهانی اول کشور کانادا به عنوان اصلی‌ترین بازار کتاب‌های انگلیسی بود که در بریتانیا و آمریکا منتشر می‌شد. توزیع کتاب در کانادا در آن سال‌ها تنها به چند کتابفروشی و خرده فروش دولتی وابسته بود ولی همین سیستم توزیع نیز کارش را خوب انجام می‌‌داد. در این سال‌‌ها اولین ناشران خارجی وارد کانادا شدند و شعبات خود را در این کشور تاسیس کردند. موج دوم در دهه 70 میلادی به سواحل کانادا رسید و این سال‌ها زمانی بود که بخش خصوصی نیز در کانادا وارد عرصه نشر و چاپ شده بود و حتی شعبه‌های ناشرانی خارجی مثل رندوم هاوس و پنگوئن مستقل شدند. در این سال‌ها نویسندگانی مثل آلیس مونرو، مارگارت اتوود، مایکل اونداتیه و دیگران در فضایی مناسب رشد کردند و توانستند صدای خود را به گوش دوستداران ادبیات در سراسر جهان برسانند.

و موج سوم؟ 

بله موج سوم صنعت نشر در کانادا چیزی است که چندان به دو موج قبلی شباهت ندارد. در حقیقت موج سوم چیزی است که در آن تولید نویسنده وجود ندارد بلکه صادرات آن مطرح است. موجی از صادرات نویسندگان کانادایی با مخاطبانی در سراسر جهان نکته قابل توجهی است که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم. داستان نویسان کانادایی هر روز بیشتر از گذشته به مردم جهان معرفی می‌شوند و هر روز بیشتر در جوایز بین‌المللی اسامی از کانادا به چشم می‌خورد. امسال پاییز اولین شعبه فروشگاه‌های کتاب ایندیگو در نیوجرسی آمریکا افتتاح خواهد شد و البته این فروشگاه اولین قدم در توسعه صنعت نشر کانادا در خارج از کشور است و باید منتظر قدم‌های بعدی باشیم.  

تمام اینها چه تاثیری در کار انتشاراتی مثل سایمون اند شاستر خواهد داشت؟ 

پنج سال پیش که این انتشارات تاسیس شد به صورت محلی کارهای خود را توزیع می‌کرد ولی حالا به صورت بین‌المللی کار می‌کنیم و امیدواریم موج تحولات صنعت نشر در این کشور موجب ارتقای کار ما شود

نشر نویسنده صنعت نشر کوین هانسون انتشارات هارپرکالینز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین