کد خبر: 26767 A

عصر طلایی داستان‌های علمی تخیلی چین

عصر طلایی داستان‌های علمی تخیلی چین

استاد دانشگاه ماساچوست می‌گوید در آینده به جای رشد اقتصادی از رشد ادبی کشور چین سخن گفته می‌شود.

ایران آرت: در سال 2015 جایزه مشهور داستان‌های علمی تخیلی هوگو به یک رمان چینی به نام «مشکل سه تن» نوشته لیو سیجین رسید که در نوع خود عجیب و غیرقابل پیش‌بینی بود. این جایزه تا قبل از این همواره به نوشته‌های انگلیسی زبان داده می‌شد. اعطای این جایزه به یک داستان ترجمه شده از زبان چینی توجه ناشران جهانی به داستان‌های علمی تخیلی کشور چین را جلب کرد.

به گزارش ایبنا، رمان سیجین در آمریکا هفته‌ها در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار داشت. روزنامه وال استریت ژورنال در مقاله‌ای نسبت به جریان سیلی از داستان‌های علمی تخیلی چینی به بازار کتاب جهانی خبر داد و نوشت: به نظر می‌رسد رشد اقتصادی چین در ادبیات داستانی این کشور نیز تاثیر گذاشته باشد چون در سال‌های اخیر شاهد سیلی عظیمی از داستان‌ها و رمان‌های ترجمه شده از زبان چینی هستیم.

ناشران چینی اعتقاد دارند مقاله روزنامه آمریکایی باید به جای سیل از ارتشی صحبت می‌کرد که در حال فتح جهان است. لیو سانگ استاد دانشگاه ماساچوست و کارشناس ادبیات معاصر چین می‌گوید بسیاری از داستان های علمی تخیلی نویسندگان معاصر چین در بازار جهانی از فروش بالایی برخوردار شده‌اند و می‌توان این استقبال را عصر جدیدی از نویسندگان جوان چینی به خصوص در حوزه داستان‌های علمی تخیلی دانست. در پنج یا شش سال اخیر تعداد کتاب‌ها و رمان‌های علمی تخیلی در کشور چین به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است.

بازارهای کتاب در کشورهای تایوان، هنگ کنگ و خیلی از کشورهای جنوب شرقی آسیا با داستان‌های علمی تخیلی نویسندگان چینی پر شده است. سانگ می‌گوید: نویسندگان جوان چینی عصر طلایی از ادبیات مدرن داستانی رقم می‌زنند و به جرات می‌توان گفت شاید در آینده به جای رشد اقتصادی از رشد ادبی کشور چین سخن گفته شود.

نمایشگاه کتاب پکن یکی از نشانه‌های رشد ادبیات این کشور بود. ماه گذشته در نمایشگاه کتاب پایتخت چین بیش از 90 کشور جهان به طور فعال حضور داشتند.

رمان لیو سیجین از سال انتشارش در آمریکا حدود 400هزار نسخه در بازار کتاب این کشور فروخته است. این رمان پرسش‌هایی درباره طبیعت بشری و دروغ‌هایی که در هسته تمدن وجود دارد، طرح می‌کند. کشف دنیای تریسولارانس که معرف نژادی از زندگی در سیستم ستاره‌ای سه‌گانه است روی سیاره‌ای که جاذبه، گرما و مدارهایش همیشه گدازنده هستند، و ایجاد ارتباط با زمین، موضوع مرکزی این مجموعه علمی تخیلی را تشکیل می‌دهد.

به گفته استاد دانشگاه ماساچوست این رمان اولین داستان علمی تخیلی چینی است که در آمریکا به انگلیسی ترجمه شد ولی دور از انتظار نیست که آثار بعدی از نویسندگان دیگر ژانر علمی تخیلی به بازار کتاب آمریکا و کشورهای غربی راه پیدا کنند.

کتاب ادبیات چین داستان علمی تخیلی رمان فرهنگ داستان دانشگاه ماساچوست
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین