کد خبر: 26531 A

شانس دختر 27 ساله‌ برای بردن جایزه ادبی بوکر

شانس دختر 27 ساله‌ برای بردن جایزه ادبی بوکر

دیزی جانسون جوان‌ترین نویسنده‌ای است که توانسته نامزد جایزه ادبی بوکر شود.

ایران آرت: جایزه نوبل ادبیات امسال برنده‌ای نخواهد داشت و با این اتفاق اهمیت جایزه «من بوکر» افزایش یافته است و مهم‌ترین جایزه ادبی سال 2018 به حساب می‌آید. برنده این جایزه کمتر از یک ماه دیگر مشخص می‌شود. 

به گزارش ایبنا، دیزی جانسون یکی از نویسندگان بریتانیایی حاضر در فهرست نهایی امسال جایزه «من بوکر» با کتاب «همه چیز آن زیر» است. نویسنده بریتانیایی 27 ساله و جوان‌ترین نویسنده‌ای است که موفق شد به فهرست نهایی این جایزه معتبر راه یابد.

پیش از این مجموعه داستان کوتاهی از این نویسنده تحت عنوان «فِن» منتشر شده بود که به دلیل وجود عناصر رئالیسم جادویی مورد توجه منتقدین قرار گرفت. «فِن» داستان دهکده‌ای است که مردمش با گذر زمان تبدیل به حیوانات مختلف می‌شوند. هر داستان کوتاه به گونه‌ای نوشته شده است که خواننده را به خواندن داستان بعدی ترغیب می‌کند.

«همه چیز آن زیر» اولین داستانِ بلندِ جانسون به شمار می‌رود. دخترکی به نام گرِتِل راوی داستان است و دروان نوجوانی‌اش را در یتیم‌خانه گذرانده زیرا مادر گرتل رهایش کرده است. مادرِ قصه‌یِ «همه چیز آن زیر» تا زمان نوجوانی گرتل از او مراقبت کرده است اما پس از آشنایی با مردی بسیار بزرگ‌تر از خود فرزندش را رها می‌کند. حالا و پس از 16 سال مادر و دختر بار دیگر به هم می‌پیوندند و دختر از مادرش، سارا درخواست می‌کند داستان زندگی‌اش را تعریف کند. از آنجا که سارا دچار زوال عقل شده است و همه اتفاقات را به خوبی در خاطر ندارد تعریف کردن داستان برایش دشوار است.

آن دو با هم به مرور خاطرات می‌پردازند و از شخصیتی به نام «بوناک» که هنوز هم کابوسش را می‌بینند سخن می‌گویند. «بوناک» نام هیولایی به معنای «خیلی ترسناک» است که مردم دهکده‌یِ سارا معتقد بودند زیر آب رودخانه زندگی می‌کند و تمام شهر را تسخیر کرده است. سپس گرتل سخن مادرش را قطع و برای او تعریف می‌کند با مردی آشنا شده است که گویا در گذشته پس از قتلِ یک انسان به سارا پناه برده و برای مدتی کنار سارا و گرتل زندگی کرده بود.

مجله «گاردین» پس از توصیف این بخش از داستان به خوانندگان می‌گوید اگر تا این جای داستان درکش برایتان سخت است حق دارید! اما در بخش دیگر می‌نویسد با این که داستان شما را دچار سردرگمی می‌کند و حتی گاهی نویسنده شخصیت‌های مهم داستان را رها می‌کند اما موضوع و سبک روایتِ دیزی جانسون سبب می‌شود به سراغ ادامه داستان بروید و از آن خسته نشوید.

جانسون در «همه چیز آن زیر» داستان مادر و دختری را که رابطه نفرین‌شده‌ای دارند تعریف می‌کند تا به این نتیجه برسد که زن بودن یک تَله است. در بخشی از داستان آمده است: «هیچ راه فراری وجود ندارد. همه ما آن‌گونه به پایان می‌رسیم که از آغاز و هنگام تولد برایمان مشخص شده است. هر تصمیمی که در زندگی اتخاذ می‌کنیم سراب و توهمی است که به ما ثابت کند از اراده و اختیار برخورداریم.»

جانسون منبع خود را برای نگارش این داستان سوفوکل می‌داند اما گویا بیشتر از خونریزی‌های داستان‌های سوفوکل الهام گرفته است و همه بلاهای انسان را نتیجه حقایق زیستی و نَه تصمیمات شخصی هر فرد می‌داند.

باید 19 روز دیگر منتظر ماند و دید آیا «همه چیز آن زیر» می‌تواند برنده جایزه «من بوکر» امسال شود یا خیر!

جایزه من بوکر جایزه نوبل ادبیات بوکر بوکر 2018
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین