کد خبر: 26474 A

نویسنده‌ای که برای سومین بار نامزد جایزه گلداسمیت شد

نویسنده‌ای که برای سومین بار نامزد جایزه گلداسمیت شد

جایزه انگلیسی گلداسمیت که به رمانی تعلق می‌گیرد که «امکانات تازه برای فرم رمان فراهم می‌کند» کاسک را برای سومین بار در طی چهار سال نامزد دریافت جایزه کرد.

ایران آرت: ریچل کاسک با رمان «اعتبار» در فهرست کوتاه جایزه گلداسمیت ۲۰۱۸ ظاهر شد. او در سال ۲۰۱۴ به خاطر «طرح» و در سال ۲۰۱۶ به خاطر «عبور» نیز در فهرست کوتاه همین جایزه قرار گرفته بود.

این جایزه که با همکاری نیو استیتسمن، مجله فرهنگی سیاسی انگلیسی، برگزار می‌شود به داستانی تعلق می‌گیرد که قالب‌ها را بشکند یا امکانات فرم رمان را توسعه ببخشد. پیش از این ایمیر مک‌براید، نویسنده ایرلندی و الی اسمیت موفق به کسب آن شده‌اند.

به گزارش ایبنا، سه‌گانه کاسک که «اعتبار» جلد آخر آن است توسط مونیکا الی در نیویورک‌تایمز این‌طور توصیف شد: «هیچ چیزی کمتر از بازآفرینی رمان از خودش ندارد.» و دبورا لِوی، یکی از داوران گلداسمیت «اعتبار» را برای «ترکیب فوق‌العاده فرم و محتوا» تحسین کرد. این سه رمان تا کنون برای جوایز بسیاری در فهرست کوتاه قرار گرفته‌اند، اما هنوز برنده جایزه نشده‌اند.

به همراه کارل اُوه کناسگارد، نویسنده نروژی، کاسک موج جدیدی از «اتوفیکشن» را به وجود آورد؛ عبارتی که به «کورادو»ی اولیویا لیینگ اختصاص داده شد، که در فهرست کوتاه در کنار «اعتبار» قرار گرفت. همراه با یک رمانِ شعری از رابین رابرتسون و «زمزمه» ویل ایوس، یک کتاب پرماجرا بر اساس زندگی آلن تورینگِ ریاضیدان. اولین کتاب‌ گای گاناراتنه و کتاب گابریل جوزیپوویچی، نویسنده کهنه‌کار نیز این لیست را کامل می‌کنند.

فهرست کامل بدین شرح است:

اعتبار از ریچل کاسک
زمزمه از ویل ایوس
در شهر دیوانه و عصبانی ما از گای گاناراتنه
گورستان بارنز از گابریل جوزیپوویچی
کورادو از اولیویا لیینگ
برداشت بلند از رابین رابرتسون

این فهرست کوتاه در تاریخ ۲۶ سپتامبر در دانشگاه گلداسمیت پس از سومین سخنرانی سالانه این جایزه اعلام شد. صحبت درباره اینکه «چرا رمان اهمیت دارد» توسط رمان‌نویس ترک‌تبار، الیف شافاک که از داوران امسال جایزه بود انجام شد.

امسال جایزه من‌بوکر با انتخاب دیزی جانسون در فهرست کوتاه خود، جوان‌ترین نویسنده خود را انتخاب کرد. اما جایزه گلداسمیت ۲۰۱۸ به نویسنده‌های کارکشته‌تر نگاه کرده است: گابریل جوزیپوویچی ۷۷ سال سن دارد و رابین رابرتسون ۶۳ ساله است. این جایزه همچنین ناشران کوچک را تحسین کرده است.

گلداسمیت و من بوکر امسال در فهرست کوتاه یک کتاب مشترک دارند: «برداشت طولانی»، اولین رمان شعری که در گلداسمیت در فهرست کوتاه قرار گرفته است. آخرین رمان شعری که یک جایزه داستانی عمده را در بریتانیا برنده شده متعلق به رز باربر بوده که در سال ۲۰۱۳ موفق به کسب جایزه دزموند الیوت شد.

از آنجایی که من‌بوکر قوانینش را در سال ۲۰۱۴ تغییر داد و شامل هر نویسنده‌ای که به انگلیسی می‌نویسد و کتابش را در بریتانیا چاپ می‌کند می‌شود، گلداسمیت تنها جایزه مهمی است که به رمانی تعلق می‌گیرد که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشد.

برنده این جایزه ۱۰ هزار پوندی در روز ۱۴ نوامبر معرفی خواهد شد.

رمان جایزه ادبی جایزه گلداسمیت ریچل کاسک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین