کد خبر: 26416 A

گفتگو با نویسنده نامزد بوکر / ارزش بچه‌ها بالاتر از بهترین جمله‌هاست

گفتگو با نویسنده نامزد بوکر / ارزش بچه‌ها بالاتر از بهترین جمله‌هاست

اسی ادوگیان که یکی از شش نامزد نهایی جایزه من بوکر امسال است، از کتاب‌های محبوب، عادت‌های نویسندگی و بهترین توصیه‌هایی می‌گوید که در زندگی شنیده است.

ایران آرت: مهدی فروتن: اسی ادوگیان، نویسنده 40 ساله که از پدر و مادری غنایی در شهر کالگری کانادا به دنیا آمده و دانش‌آموخته دانشگاه جان هاپکینز است، نخستین کتاب خود را در 15 سالگی نوشت. ادوگیان در 2011 با «بلوز دورگه» نامزد جایزه من بوکر شد و امسال فرصت دارد این جایزه معتبر ادبی را با «واشنگتن بلک» از آن خود کند. او چهار کتاب در کارنامه دارد که «رویای جایی دگر: مشاهده‌هایی در باب خانه» تنها مورد غیرداستانی آن است.

محبوب‌ترین کتابی که در 12 ماه اخیر منتشر شده است؟

«ما هشت سال قدرت را در دست داشتیم» تا-نهیسی کوتس یا «تاریخچه خشونت» ادوارد لوییس. هر دو اصیل، نیروبخش و عمیقا احساس‌شدنی‌اند.

چالش‌انگیزترین موضوعی که بخواهی درباره آن بنویسی؟

مرگ مادرم. فقط 19 سال داشتم و هنوز هم رویارویی مستقیم با آن برایم دردناک است.

به نظرت کدام نویسنده (مرده یا زنده) بیش از آنچه باید قدر دیده است؟

چارلز بوکوفسکی. نمی‌دانم. با هر بار بازخوانی آثارش در این سال‌ها، ارزش و اعتبار زیبایی‌شناسی‌اش برایم از بین رفت. نمی‌توانم این فاصله را پر کنم.

بهترین توصیه‌ای که شنیده‌ای؟

وقتی بچه‌ها به تو نیاز دارند، همه چیز را کنار بگذار. گاهی این بدیهی‌ترین چیز دنیا به نظر می‌رسد و گاهی هم یک چالش اساسی است. هرگز از گم کردن یک جمله پشیمان نشده‌ام. همیشه راهی برای جبران هست.

نویسندگی -از نظر تو- تا چه اندازه یک کار سیاسی است؟

پنج سال پیش می‌توانستم پاسخی متین‌تر به تو بدهم اما به نظرم امروز هر لحظه در آستانه انفجار قرار داریم. این روزها هر نوع اقدام شخصی در فضای عمومی شبیه نوعی اعتراض علیه ظهور نابردباری، تعصب و خشم است. به هر کودک که نگاه می‌کنم، برای آینده‌اش نگران می‌شوم.

نخستین چیزی که نوشتی؟

شعر. 13 سال داشتم. یادم می‌آید یکی از شمع‌های اتاق پذیرایی مادرم را روشن کردم و تا پایان روز از طبع شاعرانه خودم لذت بردم. آن خاطره در ذهنم باقی ماند اما خوشبختانه شعر فراموش شد و از بین رفت.

موفقیت یک کتاب را چطور می‌توان ارزیابی کرد؟

بستگی دارد به اینکه یک کتاب با چه هدفی نوشته شده است. بین دو جلد آن چه نهفته و چگونه درک می‌شود. پاسخ این پرسش‌ها مهم‌ترین معیارهای من برای ارزیابی هر کتاب است.

«ارباب حلقه‌ها» یا «بازی تاج و تخت»؟

بستگی دارد که در یک روز خاص چقدر به خون دیگران تشنه باشم!

گابریل گارسیا مارکز یا آنجلا کارتر؟

گابریل گارسیا مارکز.

آگاتا کریستی یا آرتور کانن دویل؟

آرتور کانن دویل.

بیانسه یا باب دیلن؟

بیانسه؟

جایزه بوکر من بوکر مهدی فروتن بوکر 2018 اسی ادوگیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین