کد خبر: 26254 A

آمریکایی‌ها داستان نمی‌خوانند/ فروش یک میلیون نسخه‌ای کتاب شعر اینستاگرامی

آمریکایی‌ها داستان نمی‌خوانند/ فروش یک میلیون نسخه‌ای کتاب شعر اینستاگرامی

آمار خوانندگان رمان و داستان کوتاه بین بزرگسالان آمریکایی به کمترین میزان در سه دهه اخیر رسیده و در عوض استقبال از شعر بالا رفته است.

ایران آرت: زنان، جوانان بین 18 تا 24 سال و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار گروه‌هایی هستند که علاقه به خواندن رمان و داستان کوتاه بین آنها در پنج سال اخیر حدود هشت درصد کمتر شده است. آمار کتابخوانی بین شهروندان را موقوفه ملی هنرها با همکاری اداره آمار آمریکا از سال 1982 استخراج می‌کند و تازه‌ترین نتایج پژوهش و نظرسنجی این دو نهاد از 30 هزار شهروند بزرگسال نشان می‌دهد مردم دوست دارند بیشتر شعر بخوانند تا متن‌های داستانی.

حدود 12 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند سال گذشته دست‌کم یک شعر خوانده‌اند که اگر آن را با مقیاس جمعیت 325 میلیون نفری آمریکا در نظر بگیریم، به عددی بالای 30 میلیون نفر می‌رسیم. این آمار 76 درصد بیش از خوانندگان شعر در سال 2012 است. از سوی دیگر، آمار خوانندگان رمان و داستان کوتاه چندان مناسب نیست و از 47 درصد جمعیت آمریکا در 2008 و 45 درصد در 2012 به حدود 42 درصد در سال 2017 کاهش یافته است.

درصد زنان خواننده رمان و داستان کوتاه از 55 درصد در 2012 پس از پنج سال به حدود 50 درصد رسیده است. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار هم که پنج سال پیش 37 درصد خواننده داستان داشتند، با کاهش هفت درصدی مواجه شده‌اند و فقط 39 درصد از جوانان 18 تا 24 سال خواننده داستان هستند؛ آماری که در 2012 حدود هفت درصد بیشتر بود. تعداد خوانندگان سفیدپوست رمان هم با سه درصد کاهش به 48 درصد رسیده است.

این کاهش میل به خواندن رمان و داستان بین شهروندان آمریکایی در کاهش آمار فروش کتاب‌های داستانی هم نمود جدی دارد. بر اساس آماری که پابلیشرز ویکلی از انجمن ناشران آمریکایی منتشر کرده، خریداران کتاب‌های داستان بین سال‌های 2013 تا 2018 حدود 17 درصد کمتر شده‌اند. هر چند آمار و ارقام نشان می‌دهد این کاهش میل به خواندن داستان در دیگر حوزه‌ها به نوعی جبران شده است.

حدود 53 درصد از شهروندان آمریکایی در سال 2017 دست‌کم یک کتاب در گونه‌های مختلف خوانده‌اند که در مقایسه با آمار مشابه سال‌های 2008 و 2012 چندان تفاوت نکرده است. این آمار پنج سال پیش یعنی در 2012 کمی کمتر از 55 درصد بود. با این حال، به نظر می‌رسد کاهش سه درصدی خوانندگان کتاب در میان زنان تا اندازه‌ای زنگ هشدار را برای همگان به ویژه ناشران و نویسندگان به صدا درآورده است.

نکته جالب در این میان افزایش علاقه مردم آمریکا به ویژه جوانان به شعر است که بخشی از آن به گل کردن شیوه نگارش و متن‌های اینستاگرامی در سال‌های اخیر مربوط می‌شود. این نخستین بار در تاریخ آمریکاست که شعر بر داستان پیشی می‌گیرد. روپی کائور، شاخ اینستاگرام در حوزه شعر کتابی به نام «شیر و عسل» منتشر کرد که بیش از یک میلیون نسخه در آمریکا فروخت. تعداد خوانندگان جوان شعر در پنج سال اخیر در آمریکا دو برابر شده است.

زنان هم به شدت از شعر استقبال می‌کنند و آمار هشت درصدی آنها در سال 2012 پس از پنج سال به حدود 15 درصد رسیده است. خوانندگان شعرهای اسپانیایی پنج سال پیش پنج درصد بودند و سال گذشته آمار آنها به 10 درصد افزایش یافت. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و آمریکایی‌های آسیایی‌تبار هم با هشت درصد در رده‌های بعد قرار دارند. گرچه بزرگ‌ترین گروه نژادی علاقه‌مند به شعر در آمریکا را آفریقایی‌تبارها با بیش از 15 درصد تشکیل می‌دهند.

کتاب ادبیات رمان شعر آمریکا داستان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین