کد خبر: 26029 A

انصراف موراکامی از نامزدی جایزه جایگزین نوبل ادبیات

انصراف موراکامی از نامزدی جایزه جایگزین نوبل ادبیات

نویسنده شهیر ژاپنی که یکی از نامزدهای دریافت جایزه جایگزین نوبل ادبیات در سال جاری بود از این رقابت خارج شد و اعلام کرد ترجیح می‌دهد تمرکز بیشتری را متوجه حرفه‌اش کند.

ایران آرت: امسال آکادمی برگزاری جایزه نوبل ادبیات در سوئد به دلیل حاشیه‌هایی که کارمندانش در سال گذشته ایجاد کردند برنده‌ای اعلام نخواهد کرد و قول داده است در سال 2019 دو نفر را به عنوان برنده جایزه نوبل معرفی کند. این اقدام در پی انتشار رسوایی‌های جنسی برخی از کارمندان این آکادمی اتخاذ شد.

پس از این اتفاق گروهی از شخصیت‌های فرهنگی از جمله نویسندگان، خبرنگاران، و بازیگرانِ کشور سوئد تصمیم گرفتند آکادمی جدیدی تشکیل دادند و از کسانی که در حوزه نشر و کتاب اشتغال دارند درخواست کردند نامزد موردعلاقه خود را معرفی کنند. در نهایت 4 نویسنده به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شدند: هاراکی موراکامی از ژاپن، ماریس کونده از فرانسه، کیم توی از کانادا، و نیل گایمن از انگلیس.

به گزارش ایبنا، هاروکی موراکامی امروز از این اکادمی سوئدی درخواست نامش را از فهرست نامزدهای نهایی حذف کنند و اعلام کرد دوست دارد تمرکز بیشتری را صرف نوشته‌هایش کند.

هر ساله و هنگام برگزاری جایزه نوبل ادبیات نام هاراکی موراکامی، نویسنده موفق و محبوب ژاپنی بر سر زبان‌ها می‌افتد اما نویسنده‌یِ «کافکا در کرانه» هنوز موفق به دریافت معتبرترین جایزه ادبی دنیا نشده است.

موراکامی از آکادمی سوئدی برای نامزدی در این جایزه تشکر کرد اما «دوست دارم به دور از توجه رسانه‌ها باشم و بر روی کارم تمرکز کنم.» این خبر را سخنگوی آکادمی جدید سوئدی در فیسبوکِ این جایزه اعلام کرد و جزئیات بیشتری از تصمیم موراکامی ارائه نداد.

سه نامزد دیگر در فهرستِ آکادمی جدید سوئد از حضور در این فهرست تشکر کردند و اشتیاق زیادی دارند. جایزه‌ای که برنده‌اش در ماه اکتبر (مهر) اعلام می‌شود.

جایزه نوبل ادبیات از سال 1901 هر ساله به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که بنا به وصیت آلفرد نوبل «در حوزه‌ی ادبیات برجسته‌ترین اثر را به شیوه‌ای ایده‌آل تولید کرده است.» تأکید نوبل بر کلمه‌ی «ایده‌آل» تا سال‌ها یکی از موارد مورد مشاجره‌ اعضای آکادمی سلطنتی علوم سوئد برای انتخاب بهترین اثر بوده است و عده‌ای می‌گویند یکی از دلایل اینکه آکادمی در دو دهه‌ی نخست نویسندگانی مانند آنتوان چخوف، لئو تولستوی، امیل زولا و مارسل پروست را نادیده گرفته، اختلاف سر تفسیر همین کلمه بوده است. شاید دلیل عدم انتخاب موراکامی در سال‌های اخیر را نیز بتوان با این توضیح کمی توجیه کرد.

 آلفرد نوبل در 27 نوامبر 1895 در باشگاه نروژی‌ها ـ سوئدی‌ها که در پاریس مستقر بود وصیت‌نامه‌اش را مقابل چشم حاضران امضا کرد. او 94 درصد کل اموالش را (حدود 186 میلیون دلار) برای تأسیس و اهدای پنج جایزه‌ی نوبل به میراث گذاشت. پارلمان نروژ این وصیت‌نامه را 26 آوریل 1897 تأیید کرد.

اجرای این وصیت به آکادمی سلطنتی علوم سوئد واگذار شد که در مرکز شهر استکهلم قرار دارد و اکنون به یکی از مراکز توریستی این شهر نیز تبدیل شده است.

هاروکی موراکامی نوبل ادبیات جایزه جایگزین نوبل ادبیات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین