کد خبر: 25262 A

تاثیر بحران اقتصادی روی کیفیت آثار ادبی

تاثیر بحران اقتصادی روی کیفیت آثار ادبی

کتاب‌فروشان روسیه اعتقاد دارند بحران اقتصادی این کشور بیشتر از کمیت کتاب‌ها روی کیفیت آثار چاپ شده تاثیر منفی داشته است.

ایران آرت: در سال‌های اخیر وضعیت بازار کتاب روسیه با توجه به رکود اقتصادی این کشور در مقابل تحریم‌های غرب هرچند با ثبات گزارش شده است ولی کتاب‌فروشان و ناشران کوچک و مستقل در این کشور از وضع موجود شاکی هستند و بارها به مسئولان دولتی به خاطر اوضاع پیچیده بازار کتاب شکایت کرده‌انداین داستان تا امروز چاپ نشده بود.

به گزارش ایبنا، کتاب‌فروشان روسی می‌گویند بازار کتاب این کشور به صورت نامتعارفی در اختیای مافیای کتاب این کشور قرار دارد که متشکل از چند گروه انتشاراتی بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتابفروشی است. به گفته آنها بازار کتاب روسیه بعد از شرایط سخت اقتصادی کمی بغرنج و پیچیده شده است چون با وجود مشکلات اقتصادی هنوز بازار کتاب این کشور دارای ثبات است ولی مشکل اساسی، وجود مافیای فروش کتاب است.

کتاب‌فروشان می‌گویند چند گروه و ناشر بزرگ کشور ائتلافی مافیایی تشکیل داده و به دیگر ناشران اجازه فعالیت نمی‌دهند. بحران اقتصادی روسیه بین سال‌های 2014 و 2015 به خاطر تحریم‌های غرب و کاهش قیمت نفت به اوج خود رسیده بود. در فاصله ماه‌های ژوئن تا دسامبر سال 2014 قیمت نفت روسیه حدود 50درصد کاهش داشت و هرچند بازار کتاب روسیه نیز از این مسئله تاثیر پذیرفت ولی کتاب‌فروشان روسی اعتقاد دارند بحران اقتصادی بیشتر از کمیت کتاب‌ها به کیفیت آنها لطمه وارد کرده است.

لیوبوف بلیاتسکای صاحب و موسس انتشارات سوبودنی VSE در شهر سن‌پترزبورگ است. او می‌گوید بعد از بحران اقتصادی فروش کتاب در روسیه کاهش پیدا نکرد ولی بازار کتاب پر از کتاب‌های ارزان قیمت و کم ارزش چاپ شده توسط انتشاراتی‌های بزرگ این کشور شد. چند گروه انتشاراتی بزرگ در این کشور نبض بازار را در دست گرفتند و با چاپ هزاران کتاب بی‌کیفیت رقابت را برای ناشران و نویسندگان تنگ کردند.

لیوبوف می‌گوید کتاب‌ها و رمان‌های نوشته شده توسط نویسندگان با استعداد معمولاً توسط ناشران مستقل چاپ می‌شود ولی این کتاب‌ها در رقابت با خیل عظیمی از کتاب‌های ارزان قیمت توانایی ندارند چون ابزار تبلیغات در اختیار این ناشران بزرگ و مافیای پشت آنهاست.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب به همراه فروشگاه‌های آنلاین به نویسنده‌ها و ناشران مستقل اجازه حضور و ماندن در این بازار نمی‌‌دهند. کتاب‌فروشان روسی به سیاست‌های دولت در وضع مالیات‌ نیز شکایت دارند. آنها اعتقاد دارند دولت باید برای کتاب‌فروشی‌‌ها معافیت‌های مالیاتی تدوین کند تا ادبیات روسیه به حیات خود ادامه دهد.

سال گذشته تعداد زیادی از کتابفروشی‌های شهر مسکو به خاطر همین سیاست‌های مالیاتی غیرعادلانه تعطیل شدند. کتابفروشان می‌گویند دولت باید بسته حمایتی خاصی برای کتاب‌فروشان و ناشران مستقل در نظر بگیرد چون ادبیات این کشور همیشه به فعالیت این ناشران مستقل وابسته بوده است.

کتابفروشی آثار ادبی بحران اقتصادی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین