کد خبر: 25145 A

جایزه ۶۰ هزار دلاری برای خانم نویسنده

جایزه ۶۰ هزار دلاری برای خانم نویسنده

میشل دِ کرسر، برای دومین بار موفق به کسب جایزه ۶۰ هزار دلاری مایلز فرانکلین، معتبرترین جایزه ادبی استرالیا شد.

ایران آرت: اولین باری که میشل دِ کرسر جایزه مایلز فرانکلین را برد، نیمه‌های شب وقتی در هتلی در شرق انگلیس در خواب بود، از طریق یک تماس تلفنی خبر را دریافت کرد. این بار وقتی خبر برنده شدن دوباره‌اش به خاطر «زندگی‌ بعد از این» را شنید خیلی کمتر از بار اول سورپرایز نشد. دِ کرسرگفت: «دفعه اول باورنکردنی بود، اما دومین بار حتی شگفت‌انگیزتر هم شد.»

به گزارش ایبنا، «زندگی بعد از این» روز یکشنبه در فستیوال نویسندگان ملبورن به عنوان برنده جایزه ۶۰ هزار دلاری مایلز فرانکلین معرفی شد. دِ کرسر این رمان را که متشکل از پنج داستان مرتبط به هم است این‌طور توصیف می‌کند: «یک بررسی پیرامون درک ناقص ما از بقیه مردم و شیوه فهم ما از دنیا که در طول زمان و با توجه به تغییر محتوا تغییر می‌کند.»

هیئت داوران این اثر را «یک رمان قوی که به راحتی طنز تیزبینانه دنیای ادبیات را با چهره‌‌های افراد تنها و استراتژی‌هایی که برای زنده ماندن دارند، ترکیب می‌کند. این اثر شیوه‌های معاصرِ هستی، نظیر وسواس ما در مورد غذا، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و شیوه‌های فعالیت‌های سیاسی را با هوشیاری توصیف می‌کند.

این جایزه که حالا در ۶۱ سالگی خود هست، شناخته‌شده‌ترین جایزه ادبی در استرالیاست. این جایزه به نام مایلز فرانکلین، نویسنده استرالیاییِ «عملکرد درخشان من» در سال ۱۹۵۴ بنا نهاده شد تا رمان‌هایی با بالاترین ارزش ادبی را بشناسد که مراحل زندگی استرالیایی را نشان می‌دهند.

فهرست کوتاه ۲۰۱۸ به طور گسترده پاسخ مثبتی به نویسندگان نادیده گرفته شده و زنان بود که با دو کتاب از انتشارات مستقل گیراموندو شامل «قایق دیگری نیست» از فلیسیتی کاستاگنا و اولین نامزدی جرالد مورنین در طول ۴۴ سال فعالیت ادبی با کتاب «نواحی مرزی»، در کنار «آخرین باغ» از اوا هورنانگ، «سرزمین داستان» از کاترین مک‌کینون و برنده پیشین جایزه مایلز فرانکلین، کیم اسکات با رمان «تابو» بود.

«زندگی بعد از این» که برای جایزه استلا نیز در فهرست نهایی قرار گرفته بود، توسط انتشارات آلن اند آنوین منتشر شد و پنجمین رمان دِ کرسر سریلانکایی است. چهارمین اثر او، «سوال‌های سفر» در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و جایزه مایلز فرانکلین ۲۰۱۳ و همچنین جایزه ادبی پرایم مینیستر برای داستان را از آن خود کرد.

دِ کرسر سومین زنی است که مایلز فرانکلین را برای چندمین بار می‌برد، پیش از این جسیکا اندرسون دو بار و تئا استلی چهار بار برنده این جایزه شده بودند.

مایلز فرانکلین جایزه ادبی میشل د کرسر جایزه مایلز فرانکلین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین