کد خبر: 24739 A

نویسندگانی که فیلمنامه اقتباسی نوشتند

نویسندگانی که فیلمنامه اقتباسی نوشتند

آثار زیادی در طی دهه‌های گذشته به فیلمنامه اقتباسی تبدیل شدند و بر پرده نقره‌ای به نمایش درآمدند.

ایران آرت: فیلم‌نامه‌نویسی یکی از کارهای رایج نویسندگان ادبیات داستانی است. کاری که سبب می‌شود درآمدی خوب به جیب بزنند و قید پرستیژ ادبی خود را بزنند. در این میان بعضی موفق بودند و بعضی دیگر به دلیل پایبند بودن به عناصر ادبی داستان مورد پذیرش قرار نگرفتند. به گزارش ایبنا، در این مطلب به معرفی نویسندگانی می‌پردازیم که برای کسب درآمد فیلمنامه اقتباسی از آثار همکاران خود نگاشته‌اند.

آلدوس هاکسلی، نویسنده بریتانیایی کتابِ «دنیای قشنگ نو» فیلم‌نامه اقتباسی داستان «غرور و تعصب» نوشته جین آستن و «جین ایر» نوشته شارلوت برونته را نگاشت. علاوه بر این، شواهد نشان می‌دهد که هاکسلی فیلم‌نامه داستان «آلیس در سرزمین عجایب» را نیز به نگارش درآورده است. هاکسلی علاقه ویژه‌ای به لوئیس کارول، نویسنده «آلیس در سرزمین عجایب» بود و به همین دلیل والت دیزنی در سال 1945 قراردادی با نویسنده انگلیسی امضا کرد. با این وجود والت دیزنی فیلم‌نامه هاکسلی را به دلیل «بیش از حد ادبی بودن» کنار گذاشت و نسخه متفاوتی را در سال 1951 جلوی دوربین برد.

اسکات فیتزجرالد نویسنده دیگری است که در دهه 1930 میلادی در هالیوود پرکار بود اما مردم او را با فیلم‌نامه اقتباسی «بر باد رفته» می‌شناسند. البته  مسئولین حاضر در هالیوود از او درخواست کرده بودند از به کار بردن کلمات که در داستان مارگارت میچل نیست خودداری کند اما در نهایت به دلیل عدم رعایت این نکته نسخه فیتزجرالد مورد پذیرش قرار نگرفت.

ترومن کاپوت دیگر نویسنده فعال حاضر در این عرصه است که در آغاز نسخه فیلم‌نامه داستان «گتسبی بزرگ» را نوشت و مورد قبول قرار نگرفت. سپس به نوشتن «سخت‌تر نوشتن اوضاع» نوشته هنری جیمز مشغول شد که در سال 1961 به فیلمی ترسناک تحت عنوان «بی‌گناهان» تبدیل شد. این فیلم در سال 1962 برنده بهترین فیلم‌نامه اقتباسی جایزه «ادگار» کرد.

ویلیام فاکنر، نویسنده شهیر آمریکایی آثاری چون «خشم و هیاهو» و «گور به گور» نیز چندین بار با کمپانی برادران وارنرز همکاری کرد. فاکنر در سال 1946 داستان «خواب بزرگ» نوشته ریموند چندلر را با همکاری لی براکت نوشت. لی براکت برای نوشتن سری دوم از فیلم «جنگ ستارگان» تحت عنوان «امپراتوری ضربه می‌زند» معروف است. فاکنر نیز در ادامه فیلم‌نامه اقتباسی داستان «داشتن یا نداشتن» نوشته ارنست همینگوی را در سال 1994 و فیلم‌نامه اقتباسی «میلدرد پیرس» را به صورت ناشناس نوشت و نامی از وی در مطبوعات نیامد. فیلم‌نامه «میلدرد پیرس» در سال 1941 برنده بهترین فیلم‌نامه اقتباسی جایزه اسکار نیز شد.

ری برادبری، بزرگ‌ترین نویسنده داستان‌های علمی-تخیلی در تاریخ فیلم‌نامه اقتباسی «موبی دیک» یا «نهنگ سفید» نوشته هرمان ملویل را نوشت. این فیلم با کارگردانی جان هوستون، که به ارنست همینگویِ سینما معروف است، در سال 1956 در سینماها به اکران درآمد.

روآلد دال، نویسنده شهیر داستان «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» دوست نزدیک این فلمینگ بود و چند اثر از این نویسنده از جمله «فقط دو بار زندگی می‌کنی» را به شکل فیلم‌نامه درآورده است.

نویسنده اسکات فیتز جرالد ویلیام فاکنر آلدوس هاکسلی فیلمنامه اقتباسی فیلمنامه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین