کد خبر: 24706 A

درگذشت نویسنده مشهور در 80 سالگی

درگذشت نویسنده مشهور در 80 سالگی

ادوراد اوسپنسکی، نویسنده روسی سرشناس در حوزه ادبیات کودک در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت.

ایران آرت: ادوارد اوسپنسکی، نویسنده روس که بیش از همه به خاطر داستان‌هایی که برای کودکان نوشته شناخته می‌شود، در سن 80 سالگی و پس از تحمل یک دوره بیماری در مسکو درگذشت.

به گزارش ایبنا، اوپنسکی در سال 1937 میلادی در شهر یگورفسکویه از توابع مسکو متولد شد.. او هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه  فعالیت‌های ادبی خود را آغاز نمود و پس از اخذ مدرک مهندسی زندگی خود را کاملا وقف دنیای ادبیات کرد. او در ابتدا وارد دنیای طنز شد و به عنوان نویسنده‌ای طنزپرداز شناخته و مطرح شد و سپس به گفته خودش به طور اتفاقی وارد دنیای ادبیات کودک شد.

گرچه نوشته‌های بعدی او محدود به دنیای ادبیات کودک نمی‌باشد؛ و در حوزه شعر و نمایشنامه نیز آثاری را خلق کرد؛ اما رفته‌رفته به چهره‌ای محبوب در این حوزه تبدیل شد.

قهرمان‌های داستان‌های اوسپنسکی کودکانی هستند که به تنهایی می‌توانند از عهده کارها برآیند و مستقل عمل کنند.

 او در سال 1970 کتاب «عمو فیودور،سگ و گربه» را نوشت که به شخصیت داستانی محبوب سه فیلم انیمیشن تبدیل شدند.

اوسپنسکی که همچنین ساخت چندین برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی محبوب برای کودکان را در کارنامه دارد، در طول زندگی خود بارها نامش به عنوان کاندید و برگزیده جوایز ادبی داخلی و خارجی مطرح گردید و آثارش به بیش از 25 زبان در دنیا ترجمه شده‌اند.

«خان دایی و گربه‌اش» و «به دنبال رد پا» با ترجمه صوفیا محمودی و «بیست و پنج شغل ماشا فیلیپنکو» با ترجمه مهنا رضایی از جمله آثار او در حوزه ادبیات کودک هستند که در ایران منتشر شد‌ه‌اند.

ادبیات روسیه نویسنده ادوارد اوسپنسکی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین