کد خبر: 24691 A

سهم رمان و داستان در دانلود کتاب‌های صوتی

سهم رمان و داستان در دانلود کتاب‌های صوتی

ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی می‌گویند بیشتر کسانی که طرفدار کتاب‌های صوتی هستند این کتاب‌ها را به خاطر خواندن داستان یا سرگرمی می‌خواهند.

ایران آرت: اولین بار فرمت کتاب‌های صوتی در انتشار کتاب صوتی استیون هاوکینگ دانشمند فیزیک صاحب نظریه انفجار بزرگ مطرح شد ولی بعدها میلیون‌ها نسخه از این نوع کتاب توسط انتشاراتی‌های کشورهای مختلف تولید شد. ماه گذشته انجمن ناشران آمریکا (AAP) در گزارش خود از رشد روزافزون تولید کتاب‌های صوتی خبر داد و تخمین زد این نوع کتاب‌ها در سال‌های آینده تعدادشان بیشتر هم خواهد شد. در این گزارش آمده بود از سال 2013 تا کنون هر سال به طور تقریبی نزدیک به 30درصد شاهد رشد تولید کتاب‌های صوتی هستیم.

به گزارش ایبنا، گرچه فروش کتاب‌های صوتی به صورت آنلاین ممکن است از کتاب‌های الکترونیک کمتر باشد ولی کتاب‌های صوتی و الکترونیک به صورت متوازن در سال‌های اخیر رشد داشته است. موسسه نظرسنجی پیو می‌گوید  رشد کتاب‌های صوتی بیشتر به خاطر علاقه به کتاب‌های داستانی در بین قشر تحصیل کرده است.

پیو می‌گوید بیشتر کتاب‌های صوتی و الکترونیک خریداری شده توسط کاربران، رمان و داستان هستند که بیشتر این خریداران را دانشجویان تشکیل می‌دهند. بر اساس آمارهای پیو در پنج سال گذشته بیشتر خریداران کتاب‌های صوتی را دانشجویان بین 18 تا 29 سال تشکیل می‌دهند.

اندرسون مدیر انتشارات و سایت آئودیبل (Audible) که در زمینه تولید کتاب‌های صوتی فعالیت می‌کند با این آمارها موافق است و می‌گوید: علاقمندان به کتاب‌های صوتی بیشتر کسانی هستند که کتاب داستان و رمان می‌خوانند و حتی بسیاری از دانشجویان کتاب‌های درسی خود را نسخه چاپی انتخاب می‌کنند ولی در مورد کتاب‌های داستان از نسخه‌های الکترونیک و صوتی استفاده می‌کنند.

فرانک براسیل مدیر کتابخانه عمومی ایالت سیاتل نیز می‌گوید اگر کتاب‌های رمان و داستان نبود این کتاب‌های صوتی و الکترونیک نیز طرفداری نداشت. تقریباً پارسال تمام کتاب‌های صوتی تولید شده در این ایالت همگی داستان و رمان بودند. به گفته براسیل کتابخانه سیاتل حدود 22هزار کتاب صوتی در گنجینه خود دارد که اکثر آن‌ها موضوع داستان و سرگرمی دارند.

اندرسون مدیر سایت آئودیبل اعتقاد دارد کتاب داستان باعث رونق صنعت تولید کتاب‌های صوتی شده است و آمارها نیز در طول سال‌های گذشته همین امر را نشان می‌دهد.

رمان کتاب الکترونیکی کتاب صوتی داستان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین