کد خبر: 23534 A

مبارزه دانشجویان علیه شاعر نژادپرست / شعر جدید جایگزین شد

مبارزه دانشجویان علیه شاعر نژادپرست / شعر جدید جایگزین شد

در دانشگاه منچستر شعر مایا آنجلو جایگزین شعر رودیارد کیپلینگ شد.

ایران آرت: دانشجویان دانشگاه منچستر شعر رودیارد کیپلینگ را به دلیل نژادپرست بودن نویسنده و شاعر انگلیسی برنده نوبل از دیوار اتحادیه دانشجویی پاک کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، متن شعر «اگر» کیپلینگ سروده سال 1895 بر دیوار سالن اتحادیه دانشجویی دانشگاه منچستر نقاشی شده بود اما دانشجویان در اقدامی خودجوش آن را پاک و با شعر «هنوز هم برمی‌خیزم» مایا آنجلو جایگزین کردند. شاعر، نویسنده، خواننده، بازیگر و فعال حقوق مدنی رنگین‌پوست آمریکایی این شعر را سال 1978 سروده که در کتابی به نام «و هنوز هم برمی‌خیزم» آمده است.

مسئولان اتحادیه دانشجویی دانشگاه منچستر در بیانیه‌ای درباره دلیل حذف شعر کیپلینگ چنین آورده‌اند: «شاعر شعر نژادپرستانه «مسئولیت انسان سفیدپوست» همواره در پی مشروع جلوه دادن حضور استعماری ارتش بریتانیا در خاک هندوستان بود و رنگین‌پوستان را انسان نمی‌دانست. این عمیقا تاسف‌بار و نادرست است که شعر چنین شاعری در اتحادیه ما ترویج شود؛ اتحادیه‌ای که به نام استیو بکو، فعال ضدآپارتاید آفریقای جنوبی نامگذاری شده است.»

2560

کیپلینگ در 1865 در بمبئی به دنیا آمد و نخستین نویسنده انگلیسی‌زبان بود که در 1907 برنده جایزه نوبل در رشته ادبیات شد. او تا امروز هم جوان‌ترین برنده این جایزه معتبر است. آثار کیپلینگ به دلیل همدردی با استعمارگران همواره مورد انتقاد بوده و جورج اورول در 1942 او را یک امپریالیست آشکار و نفرت‌انگیز توصیف کرده بود. «مسئولیت انسان سفیدپوست» شعری است که در 1899 در دوران جنگ آمریکا و فیلیپین سروده شده و آمریکایی‌ها را تشویق به استعمار فیلیپین کرده است.

این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی در دانشگاه‌های انگلیس می‌افتد. سال 2015 دانشجویان دانشگاه آکسفورد پویشی را برای حذف مجسمه سسیل رودز، معدندار و امپریالیست قرن نوزدهم آغاز کردند. سال گذشته هم دانشجویان بریستول خواستار تغییر نام ساختمان یادبود ویلز شدند. هنری اورتون میلز سوم از یک خانواده دارای مزارع تنباکو بود که برده‌داری در ان روج داشت.

مایا آنجلو که در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده بود، دوران کودکی و نوجوانی را با سختی تمام پشت سر گذاشت و با چاپ کتاب‌هایش از جمله «می‌دانم پرنده درون قفس می‌خواند» به شهرت رسید. از او هفت کتاب زندگینامه، چند کتاب شعر و ده‌ها مقاله به یادگار مانده است. این نویسنده نامزد جایزه پولیتزر، نامزد جایزه تونی و برنده پنج جایزه گرمی 28 می 2018 در 86 سالگی از دنیا رفت.

شعر نژادپرستی مایا آنجلو رودیارد کیپلینگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین