کد خبر: 22750 A

اسطوره داستان‌های علمی تخیلی درگذشت

اسطوره داستان‌های علمی تخیلی درگذشت

هارلن الیسون نویسنده آمریکایی که به عنوان یکی از اسطوره‌های خلق ‌داستان‌های علمی تخیلی شناخته می شد، در ۸۴ سالگی درگذشت.

ایران آرت: نویسنده آمریکایی شماری از محبوب‌ترین داستان‌های علمی تخلیلی که مجموعه آثارش دربرگیرنده رمان، داستان کوتاه، کتاب کمیک و نوشتن فیلمنامه بود، در ۸۴ سالگی درگذشت.  

به گزارش مهر، الیسون که پنج شنبه در خواب درگذشت خالق بیش از ۱۸۰۰ داستان و نوشته و نقد بود و کارش را از سال ۱۹۴۹ که ۱۵ سال داشت در نشریه‌ «کلیولند نیوز» شروع کرده بود.

نخستین رمان وی با عنوان «شبکه شهر» که سال ۱۹۵۹ منتشر شد و رمان‌های کوتاه «شیطان در عقیق» و «یک پسر و سگش» که سال ۱۹۷۵ به فیلمی پساآخرالزمانی با بازی دان جانسون بدل شد و داستان کوتاه «من دهانی ندارم و باید فریاد بزنم» از جمله آثار به یاد ماندنی وی است.

وی در تمام طول عمرش با تلویزیون همکاری داشت و در دهه‌های مختلف، فیلمنامه‌های متعددی برای برنامه‌های تلویزیونی نوشت. احیای «منطقه گرگ و میش» در دهه ۱۹۸۰ و «بابل۵» در دهه ۱۹۹۰ به لطف فیلمنامه‌های وی ممکن شد .

این نویسنده وقتی از نتیجه کارش بر صفحه نمایش راضی نمی‌شد تصمیم گرفت تا از نام مستعار «کورد وینر برد» استفاده کند؛ و البته از آن پس این کار را غالبا انجام می‌داد.

یکی از محبوب‌ترین فیلمنامه‌های تلویزیونی وی «شهری روی لبه برای همیشه» بود که سال ۱۹۶۷ در قالب یک اپیزود از سریال «سفر ستاره‌ای» (پیشتازان فضا) روی آنتن رفت. از این اپیزود به عنوان یکی از بهترین اپیزودهای این سریال مردم پسند یاد می‌شود.

این نویسنده در سال‌های ۱۹۵۷ تا ۵۹ در ارتش آمریکا خدمت کرد و بعد به شیکاگو رفت و ادیتور مجله «روگ» شد. سال ۱۹۶۲ او به هالیوود راه یافت و برای والت دیزنی استودیوز مشغول کار شد، اما این همکاری فقط یک روز به طول انجامید و در پایان روز اخراج شد.

اولین کار تلویزیونی وی سال ۱۹۶۳ روی آنتن رفت که نوشتن اپیزودی از یک سریال مشهور با عنوان «می‌دانی فیل‌ها کجا می‌روند بمیرند؟» بود.

او برای ناشران مختلفی به خلق کتاب پرداخت و تنها فیلمنامه‌اش برای یک فیلم سینمایی فیلم کلاسیک «اسکار» در سال ۱۹۶۶ بود که با بازی استیون بوید و اِلکه سامر ساخته شد. الیسون که جایزه‌های بسیاری از جمله هوگو، نبولا و لوکس را چندین بار از آن خود کرده بود، ۵ بار ازدواج کرد و فرزندی نداشت.  

نویسنده هارلن الیسون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین