کد خبر: 2261 A

گفت‌وگو با مرد 83ساله داستان‌نویسی ایران

گفت‌وگو با مرد 83ساله داستان‌نویسی ایران

جمال میرصادقی 83 ساله است و بیش از 60 سال است که می نویسد

ایران‌آرت: جمال میرصادقی 83 ساله است و بیش از 60 سال است که می نویسد، او از برخی ناشران کاسبکار و همچنین شرایط بررسی کتاب در وزارت ارشاد گلایه های زیادی دارد.

 

به گزارش جام جم آنلاین، غروب جمعه و دلگیری اش بهانه ای شد تا پای صحبت های گلایه آمیز یکی از برترین پژوهشگران و نویسندگان حوزه ادبیات داستانی ایران بنشینیم. جمال میرصادقی متولد 1312 است، مردی متعلق به نسلی که شاید بسیاری از آنها دیگر در میان ما نیستند.

از میرصادقی تاکنون بیش از 50 جلد کتاب در حوزه های مختلف تالیفی، تدوینی و پژوهشی منتشر شده است، بسیاری با داستان ها و شخصیت های او زندگی کرده اند و کم نبوده اند دانشجویان و هنرآموزانی که در دانشگاه و یا کارگاه های مختلف دانشجوی او بوده اند و فوت و فن نوشتن را از او آموخته اند.

میرصادقی اما این روزها روحش هم مانند جسمش آزرده است، این نویسنده گفت: روزگار عجیبی است، نمی توان به هیچ چیز اعتماد کرد، ناشر کتاب را می گیرد و می گوید کلا 22 هزار نسخه و در یک چاپ منتشر کرده است، اما بعد می فهمی 10 هزار نسخه چاپ کرده است.

نویسنده «عناصر داستان» و «جهان داستان ایران» ادامه می دهد: الان پنج کار دست آقای علمی دارم که آماده چاپ است از این پنج کار دوتای آن تجدید چاپی است و 3 کار هم جدید است.

میرصادقی توضیح می دهد: «هشت گانه» یکی از همین کارهای جدید است، کار دیگری دارم که «عاشقانه ها و سراپا» نام دارد که شبیه کارهای لاوستوری است و این کتاب دربرگیرنده 55 داستان است.

او می افزاید: «زاویه دید در قصه ها» با نگاه به آثار قدیمی تاریخ ادبیات و بررسی انواع قصه در حدود 700 صفحه آماده چاپ است و در اختیار ناشر قرار گرفته است.

این نویسنده 83 ساله می گوید: من واقعا از نوع ممیزی کارهایم گله دارم، من جوان جویای نام نیستم، دوست دارم کتاب هایم داخل کشور خودم چاپ شود، اما شرایط را طوری می کنند که مجبور شدم آخرین کتابم را دادم خارج از کشور چاپ کردند و «پیش از ان که باخبر شوی عاشق شدی» نام داشت.

میرصادقی در پایان می گوید: الان هزار و یک جور عوارض و درد جسمی دارم و فقط همین مغز است که کار می کند و کمک می کند بنویسم و آرام بگیرم، امیدوارم این 5 کتاب که حدود یک سال دست ناشر است زودتر مجوز بگیرد و منتشر شود. برای یک نویسنده 83 ساله زمان زیادی برای نوشتن نمانده است.

 

جمال میرصادقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین