کد خبر: 22572 A

بهترین کتاب سیاسی سال معرفی شد

بهترین کتاب سیاسی سال معرفی شد

جایزه "جورج اورولِ" 2018 در حالی برگزار شد که امروز سالگرد سالروز صد و بیست و پنجمین تولد نویسنده انگلیسی است

ایران آرت: مراسم اعلام برنده جایزه «جورج اورول» دقایقی پیش با حضور پسر جورج اورل برگزار شد و «سیاحت فقر»، که اولین کتاب نویسنده‌اش به حساب می‌آید، موفق شد مهم‌ترین جایزه سیاسی دنیا را از آن خود کند.

به گزارش ایبنا، «سیاحت فقر» درباره جوامع فقیر حاضر در بریتانیا است و نویسنده احساسات و دغدغه‌های این قشر از جامعه را بیان می‌کند و معتقد است انسان باید از قدرت خشم خود استفاده کند و خشم وقتی فروکش می‌کند که شرایط جامعه دچار تغییر شود و اگر جامعه دچار تغییر نشود در تاریخ به فراموشی سپرده می‌شود.

آندرو آدونیس، رئیس هیئت داوران جایزه امسال درباره «سیاحت فقر» گفت: «اگر اورول در قید حیات بود حتماً این کتاب را به عنوان برنده انتخاب می‌کرد. برای انتخاب این کتاب فقط به نقطه‌نظرات اورول توجه نکردیم بلکه موضوعاتی که اورول در آثارش به کار می‌برد نیز لحاظ کردیم. قطعاً اورول نیز این کتاب را به عنوان برنده انتخاب می‌کرد زیرا «سیاحت فقر» نوع نگارش نویسنده شهیر انگلیسی را منعکس می‌کند و حتی یک قدم از اورول فراتر هم می‌رود.»

دارن مک‌گاروی پس از دریافت جایزه گفت: «هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم در چنین مراسمی حضور داشته باشم. از شرایط بد و تاریک جامعه به خوبی اطلاع دارم. احساس دور بودن از دنیا و تنها بودن در میان جمع را به خوبی درک می‌کنم اما مهم‌تر این این‌ها احساس بی‌اهمیت بودن آدم‌ها را آن هم در حالی که کشورت در همه جای دنیا اهمیت دارد بهتر درک می‌کنم.»

داستان «زمستان» نوشته آلی اسمیت نیز در فهرست نهایی جایزه امسال حضور داشت و ششمین رمانی بود که در تاریخ 23 ساله جایزه «جورج اورول» توانست به فهرست نهایی راه یابد. اگر آلی اسمیت امسال برنده جایزه «اورول » می‌شد اولین داستان‌نویسی بود که طی دهه گذشته به عنوان برگزیده این جایزه انتخاب شده است. پیش از این فقط یک داستان بلند توانسته است برنده جایزه «اورول» شود. داستان «موسی، شهروند و من» نوشته  دلیا جایزت ماکیالی با روایت قصه کودکان سرباز در سیرالئون در سال 2006 موفق به کسب این عنوان شد.

«تستوسترون رکس» نوشته کوردلیا فاین، «روشنگری اسلامی» نوشته کریستوفر دی بلیاژ، «آنچه نگفتی» نوشته مارک مازوور، و«عاشقان و غریبه‌ها» نوشته کلیر ویلیس از دیگر آثار حاضر در میان نامزدهای نهایی بودند.

کایت، یکی از اعضای هیئت داوران جایزه امسال روزنامه‌نگار مجله فایننشال تریبون است. وی درباره فهرست نهایی گفته بود: «هر شش اثر حاضر در فهرست نهایی قدرت و تنوع نوشته‌های سیاسی را در زمانه پرهیاهوی کنونی نشان می‌دهد. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مهاجرت، انقلاب، جنسیت، فقر، و خاور میانه از موضوعات آثار امسال هستند که در حال حاضر موضوعات مهمی در دنیا به شمار می‌آیند. در فهرست امسال آثار تاریخی، داستانی، خاطرات، و همچنین علمی حضور دارد و هر کدام از این آثار در زمینه موضوع خود موفق هستند.»

جایزه «جوروج اورل» به نام نویسنده انگلیسی خالق «مزرعه حیوانات» و «1984» نام‌گذاری شده است و به نویسندگانی تعلق می‌گیرند که توانسته‌اند ادبیات سیاسی را به اثری هنری تبدیل کنند. پیش از این نویسندگانی چون رجا شهاده، اندریا گیلیز، آرکای استروفسکی، و جان بو برنده جایزه «اورول» شده‌اند.

جورج اورول سیاحت فقر دارن مک گاروی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین