کد خبر: 22345 A

تمجید منتقدین از دختر نویسنده نوظهور

تمجید منتقدین از دختر نویسنده نوظهور

نخستین رمان پرتی تانیا جایزه ۱۰ هزار پوندی دزموند الیوت، از مهم‌ترین جوایز ادبی برای نویسندگان نوظهور را از آن خود کرد.

ایران آرت: نخستین رمان پرتی تانیا، روایتی جدید از شاه لیر که در هند معاصر اتفاق می‌افتد و توسط چندین ناشر عمده به علت ناکارآمد بودن از نظر تجاری رد شد، موفق به کسب جایزه ۱۰ هزار پوندی دزموند الیوت شد.

به گزارش ایبنا، داوران این جایزه که به نام ناشر و کارگزار ادبی فقید انگلیسی نامگذاری شده و به نخستین رمان که درخشان نوشته شده و با اعتماد به نفس منتشر شده باشد تعلق می‌گیرد، «ما که جوانیم» را در محتوا، بلندپروازی، مهارت و دانش، الهام‌بخش توصیف کردند. سارا پری، نویسنده و عضو هیئت داوران گفت پس از خواندن این رمان، او و بقیه داوران با هم نشستند، سر تکان دادند و گفتند اگر این اولین رمانش است، چه آثار خارق‌العاده‌ای بعد از آن خواهد داشت؟

تانیا که به عنوان گزارشگر حقوق بشر فعالیت می‌کرد و اکنون در زندان‌ها نوشتن را آموزش می‌دهد، اوایل هفته به گاردین گفت وقتی نخستین رمانش در سال ۲۰۱۳ به ناشران ارائه شد، سکوت مطلق کرکننده‌ای حکمفرما شد. «ما که جوانیم» سرانجام توسط یک ناشر مستقل کوچک، گالی بگر پرس،‌ خریداری شد که پیش از این نخستین رمان ایمیر مک‌براید که برنده چندین جایزه شد را هم منتشر کرده بود.

«ما که جوانیم» با رمان پرفروش گیل هانیمن «الینور اولیفنت کاملا خوب است» و «چطور انسان باشیم» پائولا کوکوزا برای کسب این جایزه رقابت داشت.

دالاس مندرسون، رئیس این جایزه ادبی گفت «رمان تانیا دقیقا همان چیزی بود که این جایزه وجود دارد تا آن را کشف کند. این رمان خارق‌العاده که ماهرانه نوشته شده تا کنون خارج از رادار بوده و توجه ویژه‌ای که شایسته‌اش بوده را دریافت نکرده بود. امیدواریم که این جایزه ضمانت حضور بلندمندت پرتی به عنوان یک نویسنده باشد.»

از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به گریس مک‌کلین، ایمیر مک‌براید، فرنسیس اسپافورد، لیزا مک‌لنرنی و کلیر فولر اشاره کرد.

دزموند الیوت پرتی تانیا ما که جوانیم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین