کد خبر: 21069 A

پشت پرده فرش‌های خبرساز ایرانی در جام جهانی

پشت پرده فرش‌های خبرساز ایرانی در جام جهانی

بازتاب فرش‌های ایرانی ویژه جام جهانی به قدری زیاد بوده که بسیاری از سایت‌های معتبر جهان به آنها پرداخته‌اند.

ایران آرت: ٤ فرش و ٣ قالیچه دستبافی که فدراسیون فوتبال برای بخشیدن به دست‌اندرکاران مسئولان فیفا و ٣ تیم مراکش، اسپانیا و پرتغال تدارک دیده، سر و صدای زیادی در جهان به وجود آورده است.

به گزارش شهروند، فدراسیون فوتبال همچون سال‌های گذشته با بهره‌گیری از هنر چند نفر از فرش‌بافان قهار ایران، اقدام به بافتن فرش‌های جدید کرده است. چهار فرش دستباف مورد اشاره نقش‌هایی از «جام» جام جهانی، زابیواکا گرگ نماد مسابقات و تصاویری از جاذبه‌های دیدنی دو کشور ایران و روسیه روی خود دارد. همچنین در هرکدام از این فرش‌های مذکور، جزییات منحصربه فردی از ملت یا نهادی که قرار است این هدایای نفیس را دریافت کند، جلوه‌گری می‌کند. برای مثال فرشی که قرار است به فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) اهدا شود، نماد این سازمان را در خود جای داده است. ٣ قالیچه کوچک نیز با طرح لوگوی تیم‌های حریف ایران در مرحله گروهی یعنی اسپانیا، پرتغال و مراکش تولید کرده‌اند که کاپیتان تیم‌ملی ایران در شروع دیدارها به همتایانش اهدا خواهد شد.

بازتاب فرش‌هایی که درباره‌اش صحبت شده به قدری زیاد بود که بسیاری از سایت‌های معتبر جهان به آنها پرداخت. راشا تودی گزارشی دراین‌باره منتشر کرده که گفت‌وگویی با حامد حیدری طراح فرش‌ها نیز داشته است. حیدری در این خصوص گفته است: «یکی از این فرش‌ها به حرم مطهر رضوی اهدا می‌شود، دیگری به فدراسیون فوتبال ایران، فرش سوم به فیفا و آخرین هدیه نیز به فدراسیون فوتبال روسیه تقدیم خواهد شد.» حیدری با اشاره به زمانبر بودن بافت مجموعه فرش‌های جام‌جهانی ٢٠١٨ گفت: «ما بافت این قالیچه‌ها را ٦ ماه و ١٥ روز پیش آغاز کردیم و ١٦بافنده در دو شیفت کاری، وظیفه اتمام این پروژه را برعهده داشتند. در این فرش‌ها از نخ‌هایی با ابریشم ٨٠‌درصد استفاده شده است.» «حسین کاظمی حامد» یکی از بافندگان این فرش‌ها نیز گفته است: «هدف از بافتن این فرش‌ها، شناساندن فرهنگ اصیل ایران به جوامع بین‌المللی است؛ قالیچه‌ها در عمق تاریخ نفوذ خواهند کرد؛ یکی از آنها در فدراسیون فوتبال روسیه نگهداری می‌شود. امیدواریم تمام دنیا این فرش‌ها را ببینند و به هنرمند بودن مردمان «ایران زمین» پی ببرند.»

سایت معتبر The sun نیز در گزارشی به فرش‌های بافته شده به دستور فدراسیون فوتبال پرداخت و نوشت: «ایران که با پرتغال، اسپانیا و مراکش در گروه B همگروه است بعد از آماده‌سازی و اعلام لیست نهایی ٣ فرش دستباف گرانقیمت را برای کاپیتان‌ها رقبا فراهم آورده و منتظر آغاز جام‌جهانی در روسیه است. البته این فرش‌های زیبا در مدت ٦ ماه‌و‌نیم بافته و آماده شده است و در صورت صعود ایران به مرحله یک شانزدهم دیگر رقبا هم از این هدیه بی‌نصیب نخواهند ماند.»

تیم ملی فوتبال فرش جام جهانی فوتبال فرش دستباف قالیچه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین