کد خبر: 20996 A

از ولنتاین تا شیرین، از سوپرمن تا رستم

از ولنتاین تا شیرین، از سوپرمن تا رستم

ایران آرت : محمد صالح محمدی : ایران بیش از هر زمانه دیگری به یادآوری نقش بی بدیلش در ساخت فرهنگ و تمدن جهانی نیاز دارد؛  

در عصری که قدرت های جهانی پروژه ایران هراسی را با هزینه های هنگفت پیش می برند یادآوری جهان بینی معنوی هر یک از بزرگان کهن ادب پارسی کافی ست تا آبی بر آتش نفاق ریخته شود.

 نظامی گنجوی، مولانا، سعدی، حافظ... سرشار از عشق، صلح، انسان دوستی، انرژی های مثبت و پندهای تعالی خواه است که هر انسانی با هر زبان و مشربی آن را درمیابد و به جان می خرد... تنها باید این متون گرانبها روزآمد و در قالب های جذاب هنری ارائه شود.

گمانم این است کسی با چنین گزاره ای مخالفتی نداشته باشد و از مسئولین گرفته تا مردم به ضرورت آن اتفاق نظر هم داشته باشند، اما نه تنها ما سال هاست برای جهانی شدن و فراگیر شدن این آموزه های ایرانی اسلامی کاری نکرده ایم بلکه از این نظر در داخل هم با فقر جدی روبروئیم؛ 

تا پیشتر گفته می شد نسل جوان از اسطوره های ایرانی چیزی نمی داند اما در سایه تداوم کم توجهی و مستولی شدن داده ای فضاهای مجازی اکنون بخش بزرگی از جمعیت کشورمان آنقدر که با آیکون های آن ور آبی ارتباط برقرار می کنند، از شخصیت های شاخص ایرانی غافل اند. 

مثلا آنقدر عاشقانه های خارجی گل می کند و ولنتاین با تب چهل درجه شهر را فرا می گیرد از عاشقانه آتشین "شیرین" هیچ نمی داند؛ 

سالن های نمایش ما لبریز از ترجمه های غربی و شرقی ست اما حماسه آرش ناشناخته مانده است، 

کودک ما سوپر من و آیرون من می شناسد اما اسم رستم و فرهاد کوهن به گوشش نخورده است و....

در چنین وانفسایی بر هر ایرانی که توان و مجالی دارد فرض است قدمی بردارد و پرچم ایران شناسی را بر افرازد تا در سیلاب جهانی شدن و دهکده جهانی شدن، فرهنگ ایران و تمدن ایرانی اسلامی پررنگ و تعیین کننده باقی بماند.

 

محمد صالح محمدی شیرین و فرهاد خسرو و شیرین نظامی گنجوی
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین