کد خبر: 20888 A

معرفی نامزدهای مهم‌ترین جایزه کتاب سیاسی جهان

معرفی نامزدهای مهم‌ترین جایزه کتاب سیاسی جهان

جایزه "جورج اورول" که عنوان مطرح‌ترین جایزه کتاب سیاسی دنیا را یدک می‌کشد، اسامی شش نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی خود را اعلام کرد.

ایران آرت: داستان «زمستان» نوشته آلی اسمیت ششمین رمانی است که در تاریخ 23 ساله جایزه «جورج اورول» توانست به فهرست نهایی راه یابد. اگر آلی اسمیت امسال برنده جایزه «اورول» شود، نخستین داستان‌نویسی خواهد بود که طی دهه گذشته به عنوان برگزیده این جایزه انتخاب شده است.

به گزارش ایبنا، پیش از این فقط یک داستان بلند توانسته است برنده این جایزه شود. داستان «موسی، شهروند و من» نوشته دلیا جایزت ماکیالی با روایت قصه کودکان سرباز در سیرالئون در سال 2006 موفق به کسب این عنوان شد.

امسال داستان «زمستان»، دومین کتاب از چهارگانه فصلی آلی اسمیت در کنار پنج اثر غیرداستانی برای جایزه 3 هزار پوندی «اورول» با هم رقابت می‌کنند. لورین کایت، رئیس هیئت داوران امسالِ جایزه و  روزنامه‌نگار مجله فایننشال تریبون معتقد است داستان زمستان «تصویری ظریف از بریتانیا در دوره خروج از اتحادیه اروپا ارائه کرده است.»

دیگر نامزدهایی حاضر در فهرست نهایی جایزه «جورج اورل» به شرح زیر است:
«تستوسترون رکس» نوشته کوردلیا فاین
«روشنگری اسلامی» نوشته کریستوفر دی بلیاژ
«آنچه نگفتی» نوشته مارک مازوور
«سافاری فقر» یا «سیاحت فقر» نوشته دارن مک‌گاروی
«عاشقان و غریبه‌ها» نوشته کلیر ویلیس

«تسترون رکس» پیش از این و در سال 2017 موفق به دریافت جایزه سلطنتی علم نیز شده است و درباره ریشه‌های علمی تعصبات جنسیتی است. «روشنگری اسلامی» درباره تاریخچه تحولات کشورهای اسلامی در قرن نوزدهم و بیستم است. «آنچه نگفتی» درباره تاریخچه خانواده نویسنده در روسیه است. «سیاحت فقر» درباره جوامع فقیرِ بریتانیا و «عاشقان و غریبه‌ها» تاریخچه مهاجرین در بریتانیا است.

کایت، درباره فهرست نهایی گفت: «هر شش اثر حاضر در فهرست نهایی قدرت و تنوع نوشته‌های سیاسی را در زمانه پرهیاهوی کنونی نشان می‌دهد. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مهاجرت، انقلاب، فقر، و خاورمیانه از موضوعات آثار امسال هستند که در حال حاضر موضوعات مهمی در دنیا به شمار می‌آیند. در فهرست امسال آثار تاریخی، داستانی، خاطرات و همچنین علمی حضور دارد و هر کدام از این آثار در زمینه موضوع خود موفق هستند.»

جایزه «جورج اورل» به نام نویسنده انگلیسی خالق «مزرعه حیوانات» و «1984» نام‌گذاری شده است و به نویسندگانی تعلق می‌گیرند که توانسته‌اند ادبیات سیاسی را به اثری هنری تبدیل کنند. پیش از این نویسندگانی چون رجا شهاده، اندریا گیلیز، آرکای استروفسکی و جان بو برنده جایزه «اورول» شده‌اند.

برنده جایزه «جورج اورول» سال 2018 در تاریخ 25 ژوئن (4 تیر) و در صد و پانزدهمین سالروز تولد نویسنده اعلام خواهد شد.

جورج اورول جایزه جورج اورول آلی اسمیت کتاب سیاسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین